Har du tänkt på en sak? Enda gången vallachefen får synas under ett stort mästerskap som VM eller OS är när något gått fel. Det är först då vallachefen, eller ibland hela vallateamet, får lämna boden och komma ut i rampljuset. Nu ska det förklaras utförligt, in i minsta detalj hur detta kunde ske. När de lyckas däremot, då är det skidåkarna som gjort en fantastisk prestation. Vallateamet har bara gjort sitt jobb.
Har du tänkt på hur många runt om i landets företag och organisationer som också sitter i ”vallaboden”? Personer som bara får komma fram när något gått snett. Inte får någon på löneavdelningen beröm för att lönen kommer i tid. Men om det bara skulle gå en kvart in på den tjugosjätte i månaden – då händer det saker. Det blir uppståndelse. Den ansvarige får komma fram och förklara hur detta kunde ske.
Läs också: Göran Adlén: dina anställda behöver sova bättre och älska mer
Det är otroligt många tjänster på företag som bara ska fungera i det tysta. Utan uppmärksamhet. Rätt otacksamt egentligen. Sedan finns det andra som får väldigt mycket uppmärksamhet.
Jag har sagt det många gånger - att kärlek är 2020-talets viktigaste konkurrensfaktor.
Göran Adlén
Många har frågat mig hur jag får inspiration och orkar med det tempo som det innebär att vara kringresande föreläsare. Det är enkelt, säger jag. Efter varje uppdrag får jag applåder. Oftast en present. Väldigt ofta ett mail eller sms från någon i publiken som ger mig beröm. Jag blir lika glad varje gång. Det värmer. Det ger energi. Blir jag trött på beröm? Lite blasé? Inte alls.
Det finns studier som visar att vi inte blir trötta på beröm och jag fastnade för ett citat ”the kind words did not become tired words”. Var alltså inte rädda för att ge beröm. Och förvänta dig bara ett ”tack” tillbaka. Ge inte beröm för att få beröm. För i samma stund som du ger beröm så mår du bra själv. Det räcker.
Läs också: ”Varför måste vi vd-säkra tekniken?”
Uppmärksamma stort som smått. Skapa kreativa sätt att ge beröm på. Prata med dina kollegor om hur ni ska skapa en berömmande kultur. Ta detta på yttersta allvar. Släpp det där gamla ”säger jag inget då är det bra”. Så tråkigt och så fel tänkt.
Jag läste om ett experiment där man frågade deltagarna om beröms betydelse. 90 procent sa att de ville berömma mera. De fick sedan i uppgift att skriva ett mejl med beröm till någon de ville visa sin uppskattning. Färdigskrivet och klart alltså. Tror ni att de skickade iväg det? Nej! Bara 50 procent skickade iväg det. Rätt sorgligt. Varför ska det vara så svårt att berömma?
Jag har sagt det många gånger – att kärlek är 2020-talets viktigaste konkurrensfaktor. När allt blir mer och mer lika när det kommer till produkter och tjänster så är det de mjuka värdena som avgör.
Samma gäller om du vill bli en attraktiv arbetsgivare. Då handlar det om kärlek, medkänsla och omtanke. Det som du enklast visar med ett vänligt ord. Ett berömmande ord. Tycker du att det är jobbigt att berömma. Träna. Jag lovar att det är värt det.
Göran Adlén är en av Sveriges mest prisbelönta föreläsare. Han har skrivit åtta böcker och i tjugo år levererat trend- och omvärldsrapporter. Han har en brinnande passion för skapa organisationer som vågar tänka nytt och hans ledord är våga, älska, spring.