Därför måste distanschefen vara ett ess på internkommunikation

Det hybrida arbetslivet ställer nya krav på chefen. Inte minst handlar det om förmåga att kommunicera.

Emma Thorp, vd på Publicis Groupe i Sverige

Foto: pressbild

Emma Thorp, vd på Publicis Groupe i Sverige, menar att det som framför allt krävs av den nya distanschefen är förmåga att kommunicera.

När man inte längre har alla medarbetare på plats på kontoret blir kravet på internkommunikation så mycket större.

Som distanschef måste du få alla att känna sig inkluderade. Både de som jobbar på kontoret och de som jobbar på distans. Alla måste få samma information, hela tiden.

Det handlar också om kultur och berättelsen om vilka ni är som företag eller organisation. Du måste kunna kommunicera ert gemensamma mål och berätta om resan dit. Men också förmedla värderingar och önskade beteenden.

– Räkna med att du från och med nu måste lägga väldigt mycket mer tid på intern kommunikation, säger Emma Thorp och kanske att hon borde veta.

Inte bara för att hon är vass på kommunikation (förra året utsågs hon till ”Bästa kommunikativa ledare” av Sveriges kommunikatörer) utan för att hon under nästan två år lett kommunikationskoncernen Publicis enligt principen 100 procent flexibilitet.

Det vill säga hennes medarbetare bestämmer själva varifrån de vill jobba. Eller kanske snarare varifrån de behöver jobba för att klara sitt jobb. De har ett starkt kundfokus och vill kunden ses på riktigt, ja då ses man på riktigt.

I vardagen brukar det innebära att två tredjedelar av medarbetarna jobbar på distans.

– Jag är en stor förespråkare av det här arbetssättet och vi har sett fantastiska resultat gällande allt från medarbetarnöjdhet och kundnöjdhet till produktivitet, kreativitet och innovation, säger hon.

Att företaget trots de många distansarbetarna har en stark gemensam kultur handlar inte minst om ett medvetet tänk runt kommunikation.

– Chefer som är skickliga kommunikatörer har det lättare i det nya arbetslivet. Andra kämpar för att inte bli osynliga. Men det är fel att tänka ”nu måste alla komma in till kontoret så att jag kan bygga kultur”. Det måste vara chefens jobb att klara av att bygga kultur trots att sammanhanget är nytt, säger Emma Thorp.

Nu när arbetsplats inte handlar om plats längre så är vi alla lika nära och det har även gjort att vi kan locka internationell talang till oss.

Emma Thorp

Hur gick då Publicis till väga för att gå från alla på kontoret, till 100 procent flexibilitet?  Här är några av deras framgångsfaktorer, enligt Emma Thorp:

* De utsåg en ”kulturminister” som leder företagets kulturarbete.

-Vi visste att det fanns områden där vi skulle behöva lägga extra kraft och engagemang vid full flexibilitet, bland annat vår kultur. Kunde man bygga en stark gemensam kultur när så många är på distans? En av de åtgärder vi tog var att utse en ”kulturminister”, det är vår Office Manager och hon brinner verkligen för det här med arbetskultur. Hon ser till att folk trivs och mår bra, och leder arbetet med att göra kontoret till en social hubb. Samtidigt är det viktigt att poängtera att vi alla skapar kulturen tillsammans. Kultur handlar om värderingar och beteenden, hur vi är mot varandra. Kultur är det som händer när vi träffas, på kontoret eller digitalt.

* De gjorde sitt kontor till en social hubb där det hela tiden händer spännande saker.

– Mycket arbete fungerar ju bra hemifrån men det som många av oss saknar är det sociala och vi har därför valt att göra kontoret till en social hubb, en plats dit man VILL gå.

– På kontoret ska du kunna äta en god lunch och lyssna på en spännande föreläsning om utveckling inom e-handel, AI, influencer marketing eller något helt annat, till exempel ergonomi. Här ska du kunna tanka energi och möta kollegor, och kunder.

– Vi har nybakat bröd på morgnarna, fikar och firar ofta, solstolar och SUP-brädor finns att låna i receptionen (Kontoret ligger alldeles intill Hammarby sjö i Stockholm) Målet är att kontoret ska vara en plats där medarbetarna vill vara.

* De lanserade ”Work Your World” där alla anställda, varje år, får jobba sex veckor från valfritt land.

– Det här har lockat många. Exempel på städer dit vår personal rest och jobbat från är Milano, Berlin, Nice, Lima och Ho Chi Minh. Nu när arbetsplats inte handlar om plats längre så är vi alla lika nära och det har även gjort att vi kan locka internationell talang till oss. Alla våra måndagsmöten sker nu på engelska och några av våra anställda är svenskar boende i andra länder.

* De införde ett internt program med fokus på mental, fysisk och social hälsa

– Vi är väldigt måna om vår personals välmående och har infört ett program som innehåller allt från föreläsningar, bootcamp, yoga, mindfulness och stegtävlingar. Vi har även dubblat friskvårdsbidraget och på World Mental Health Day ger vi personalen ledigt för att göra det de mår allra bäst av.

 

Finns det då inget negativt med arbetsmodellen full flexibilitet?

– Det är inte lika lätt att få till spontanmöten mellan medarbetare som är långt ifrån varandra i organisationen. Förr kanske de kunde överhöra något vid kaffemaskinen och på så sätt hitta kopplingar till varandra. Här testar vi en rad olika typer av initiativ nu och vi lär oss hela tiden nya saker.

Här är teknikråden alla distanschefer borde få

Läs även

Annons