– Det är så laddat, ”har man blivit av med jobbet måste man ha gjort nåt grovt fel” tänker kanske många. Men arbetsmarknaden har förändrats. Många chefer blir uppsagda i dag och oftast handlar det om strukturella förändringar.
Tiina Peters är rådgivare på Trygghetsrådet, TRR, som stöttar chefer som är på väg att bli eller har blivit uppsagda. Bland annat genom coachning och ekonomiskt stöd. Hon träffar vardagligen chefer som blivit av med jobbet.
– Det kan kännas på olika sätt att bli uppsagd. Vissa tycker att det är som om de tappat fotfästet fullständigt, andra ser det mer som en möjlighet. Vi rekommenderar alla chefer att stanna upp, reflektera och acceptera situationen som steg ett efter en uppsägning, säger Tiina Peters.
I nästa steg uppmuntras man att kartlägga sin kompetens för att möta aktuella behov. Tiina Peters poängterar vikten av att ha en story kring ditt arbetsliv.
– Det tittar vi på och tränar på hur man ska beskriva vad som hänt. Vi försöker att hitta ett narrativ som förklarar vad som hänt men också förstärker kompetenser hos den arbetssökande, förklarar Tiina Peters.
Vi rekommenderar alla chefer att stanna upp, reflektera och acceptera situationen som steg ett efter en uppsägning.
Tiina Peters
Landa i läget! Att bli uppsagd kan väcka blandade känslor, allt från besvikelse och oro till lättnad. Tillåt dig att känna det du gör och hitta någon att ventiler dina känslor med!
Skaffa dig koll på allt praktiskt kring ditt trygghetssystem (AF, a-kassa, inkomstförsäkring, tillgång till omställningsstöd? osv)
Kartlägg och reflektera kring din kompetens, vad kan du? Vad känner du dig passionerad kring? Hur fungerar du som ledare? Vad kännetecknar ditt ledarskap? Vad har du bidragit med, vilka är dina stoltaste ögonblick? Vilka är dina viktiga värderingar och drivkrafter? Formulera vad vill du göra framåt?
Framtidssäkra din kompetens; har du rätt kompetens för det du vill göra framåt? Att vara mellan jobb kan ge dig möjligheten till kompetensutveckling.
Kartlägg ditt nätverk och din arbetsmarknad, var finns jobbet du är intresserad av? Var nyfiken och utforska spännande företag ex genom att prata med personer i ditt nätverk, via affärs-och branschtidningar, dagstidningar, via linkedin, kolla jobbsajter, undersök vilka rekryterare/search-/intrimsbolag som är relevanta att kontakta.
Upprätta en handlingsplan, hitta en struktur i din nya vardag, sätt mål för ditt arbete med att finna ett nytt spännande uppdrag! Glöm inte att boka in tillfällen att nätverka; en lunch, en kopp kaffe, stunder för energipåfyllning!
Se över din personliga marknadsföring!
Uppdatera ditt cv och din linkedinprofil – läsaren ska snabbt få en översiktlig bild av dig, dina relevanta kunskaper och erfarenheter för just det jobbet du söker.
Träna dig på att presentera dig i olika sammanhang, ex inför en intervju, när du nätverkar eller minglar i privata sammanhang.
Om du oroar dig för vad du ska kommunicera kring att blivit uppsagd eller kommit överens om att lämna din anställning så är rådet att hålla sig saklig och lämna känslorna hemma. Träna dig genom att testa din story för några olika personer; väcker den frågetecken hos dem? låter du trovärdig och ärlig och framåt?
NÄTVERKA, NÄTVERKA, NÄTVERKA – i ditt nätverk finns ofta nycklar till nya möjligheter!
Källa: Trygghetsrådet
Hur gör man om man faktiskt blivit uppsagd på grund av att det uppstått en konflikt?
– Det kan vara väldigt utmanande. Då är det extra viktigt att reflektera över det som hänt, se sitt eget agerande, prata om det, prata om lärdomarna och hitta en formulering som funkar, det kan till exempel vara värderingsgrunder som går i sär.
– Sedan hjälper vi cheferna att hitta ett sätt att prata om det som har hänt, kan man landa i att det som hänt är okej och känna sig trygg i det är det lättare att prata om det och inte känna skam när man går in i en ny jobbsökningsprocess.
Läs också: Därför får så många chefer sparken
Tiina Peters menar att många fortfarande har skamkänslor efter att ha blivit uppsagda, men att hon ser att det håller på att förändras.
– Att bli uppsagd ska inte vara skämmigt. Idag vet man att en arbetsplats inte är för livet, den tiden sedan länge förbi. Det handlar om att se sin egen utveckling och lära under sin karriär. Täta jobbyten ses inte som lika dåligt.
Den största skillnaden är att det är mer okej att prata om det i dag, tror Tiina Peters.
– Jag tycker att det har lättat, många kommunicerar att de är mellan jobb. Man inser att nätverkande öppnar dörrar. Det är många som delar i sociala medier, att de inte har jobb och behöver hjälp. Vi lever i en rörig omvärld, ledarskapet måste anpassa sig efter den kontext vi lever i nu och den ställer krav på anpassningsbara chefer och ledare.