Tänk på någon med makt. Tänkte du på en otrevlig, kall, auktoritär människa?
– Många som får frågan tänker direkt på skitstövlarna. Tv-serier och böcker är fulla av chefer som är psykopater och egoister som det har gått bra för. Idén om den stränga chefen är gammal och machiavellisk,”omtyckt men fruktad”citerar Bob Hansson, författare till boken ”Snällast vinner”.
Men myten är i allra högsta grad levande, framför allt i arbetslivet, menar Bob Hansson.
Problemet är att snällhet förväxlas med mesighet, menar han.
– Jag har hört chefer säga att”många tycker om mig för min snällhet, men ska jag uppfattas som kompetent måste jag vara hård.” I själva verket är det tvärtom. Snälla, ödmjuka chefer möts med större respekt.
Det viktigaste i ett företag eller en organisation är hur medlemmarna i ett team interagerar med varandra. I undersökningen ”Project Aristotle” undersökte forskarna på Google vad som kännetecknade de team på företaget som presterade bäst. Bäst fungerade de team där man var schysstast mot varandra.
LÄS: Så vet du vilka team som kommer att lyckas
– När människor är rädda för att inte få vara med, eller har en känsla av att inte vara accepterade av gruppen kan det få som konsekvens att man beter sig taskigt.
Att vara trevlig och snäll är inte samma sak, ibland blandas de två begreppen ihop.
Bob Hansson
Många chefer går på den ”barskare linjen” men i längden är det mer hållbart och det går även bättre för en organisation där snällhet premieras, menar Bob Hansson.
Hur ska chefen göra för att premiera snällhet?
– Jag kallar det snällhet. Inom forskningen används ordet prosocialt beteende som leder till psykologisk trygghet, och vad behöver man för att känna sig trygg? Jo, bekräftelse, säger Bob Hansson.
Det handlar om att våga ta risker på jobbet. Att testa, göra fel, lära sig och utvecklas. Får man inte bekräftelse, säger han, då börjar man skydda oss. Då börjar man fatta trygga beslut, istället för bra beslut.
– Gamla tiders ledare trodde att de var där för att vara bäst. Idag vet ledaren att det går ut på att få andra att bli bäst. Om du vill premiera snällhet ska du som chef:
Inte slå knut på dig själv, inte härma yttre idéer om hur en chef ska vara. Fråga dig istället hur du vill vara som chef.
Vara närvarande i lyssnandet. Låtsas inte vara en bra lyssnare, landa först i dig själv först, först därefter kan du ta in den andra på djupet.
Spegla sedan dina medarbetare, bekräfta att du ser och hör dem, att du uppfattar var de befinner sig och vad de behöver hjälp med. Gör det mer än vad de förtjänar. Vi är tröga, vi behöver tydligare tecken på att vi duger än vad vår kultur tutat i oss.
– Att vara trevlig och snäll är inte samma sak, ibland blandas de två begreppen ihop, säger Bob Hansson. Den som är trevlig är det ofta för att bli omtyckt, snällhet handlar om att vilja andra väl.
Den chef som vill bygga en snällhetskultur på företaget kan jobba på att vara sämst i rummet.
– Visa dig svag, be om hjälp. Det skapar en känsla av trygghet, paradoxalt nog.