”Tidigare hade vi en presskonferens om året”

Sedd av 416

Chefstidningen. Pandemiåret som gått har varit tufft för många chefer. Vi bad några av dem berätta. Här; Folkhälsomyndighetens presschef Christer Jansson vars enhet fick uppdraget att ge medier från hela världen full access till både fakta och experter.

Senast ändrad 11:12, 1 Jun 2021
Foto: Viktor Gårdsäter .
Från mycket få presskonferenser till minst en om dagen. Och miljonpublik nästan varje dag. Presschef Christer Jansson fick i princip ett nytt uppdrag den dag pandemin drog igång på fullt allvar.

"Det är svårt att sammanfatta det senaste året och våra lärdomar eftersom vi fortfarande är mitt i alltihop. Men när pandemin slog till hamnade jag i ett pressat läge då jag både var presschef och ansvarig för säkerheten. Direkt blev vi kort om personal på båda fronterna samtidigt som det krävdes förhöjd säkerhet i receptionen och kring våra medarbetare. Säkerhetsbiten kunde vi lösa akut med hjälp av konsulter och väktare. Jag anställde också en säkerhetssamordnare och en säkerhetsskyddsspecialist. När det gällde pressekreterare och övrig kommunikation insåg jag att vi behövde se långsiktigt och anställa folk med rätt kompetens. Växeln, receptionen och vi som jobbade med presstelefonen blev väldigt utsatta i början eftersom det fanns en så stor oro hos allmänheten och vi måste alltid vara tillgängliga. Under en helg i början av krisen fick jag säkert 40 samtal från oroliga och rädda människor. Det fanns ingen annan att ringa innan Vårdguiden eller 11313 hade kommit igång. Det var en utmaning att hinna rekrytera mitt i stormen, men vi lyckades. Jag tycker det är klokt att anställa pressekreterare med journalistisk bakgrund, som kan ha lättare att förstå mediernas behov. Helst skulle de ha erfarenhet från andra myndigheter också. Det enda jag ångrar i dag är att vi inte anställde fler tidigare – flera av mina medarbetare har fått arbeta otroligt hårt i över ett år nu.

Mycket var så osäkert eftersom Covid-19 är en helt ny typ av virus som vi inte visste så mycket om, men vi var på många sätt förberedda för hur vi skulle göra om en sådan här kris inträffade. Det var omöjligt att förutse vilket tryck som skulle uppstå, men vi hade en bra organisation och en övergripande kris- och riskkommunikationsstrategi på plats, och även en pandemiplan. Vårt mantra är och har hela tiden varit tillgänglighet och öppenhet. Vi har försökt ge medierna tillgång till allt vi vet och tillgång till myndighetens experter. Öppenhet har gått som en röd tråd genom allt vi har gjort. I början av pandemin, innan vi visste så mycket, var det någon som sa på ett möte; ”ska vi inte vänta tills vi vet mer?".

Men det går inte alltid att vänta till dess man vet allt. Vi valde att vara tillgängliga så mycket vi kunde med bland annat dagliga presskonferenser Vi har också varit med på regeringens presskonferenser. Det har varit en stor omställning. I vanliga fall brukar vi kanske ha en presskonferens om året. Nu hade vi en om dagen plus en eller två till där vi deltog. 

Vi har också publicerat många nyheter på webben och inlägg på sociala medier. Och vi har försökt att ge journalister tillgång till våra experter så mycket som möjligt. Under en lång period var det inte bara svenska medier som ville intervjua oss utan även många utländska. Jag är inte säker på att jag skulle klara av att vara så uthållig och tålmodig som Anders Tegnell och våra andra talespersoner har varit. Det är klart att vi har stöttat dem en del, men de är kloka och förstår vikten av kommunikation på ett bra sätt. Det gäller att skapa ett förtroende internt för att kommunikation är viktigt och att vi som jobbar med kommunikation är med när besluten fattas på myndigheten. 

Under året har förtroendet för myndigheten legat på 76 procent som högst, enligt Kantar Sifo men nu på senaste tiden har det sjunkit till 62 procent, vilket också är ganska högt. När man var och är mitt i det är det svårt att tänka på hur stort genomslag våra presskonferenser hade under den där perioden – det var ju över 1,5 miljoner människor som tittade klockan 14.00 varje dag, enligt MSB:s mätningar. Det märktes till exempel när vår generaldirektör Johan Carlson i mars 2020 gick ut och stöttade Anders Tegnell när han utsatts för vad Johan ansåg var ovärdiga påhopp. Efter det fick vi hundratals kanske uppemot tusen mejl med stöd och reaktioner på detta.

Vi är tyvärr fortfarande inne i en kris och en pandemi som drabbar många hårt och det är såklart inte bara vi på myndigheten som kämpar. För min egen del har den här perioden varit väldigt lärorik. Att få alla att fokusera åt samma håll under det här trycket, det har krävt ett helt annat ledarskap. Vi står kvar och klarade pressen. Vi är inte där än, men jag unnar mina medarbetare att få vara lite lediga snart. De har slitit. 

Berättat för: Per Cornell

 

 

up 146