Om konsten att växa i krisen

Efter att ha permitterat 19 000 anställda på grund av coronapandemin ställde Scania om sin verksamhet. Anna-Lena Strömsten, Head of People Development, ser en organisation växa i krisen.

I slutet av mars avstannar produktionen i Scanias fabriker i Sverige, Holland och Frankrike. Covid19-pandemin orsakar stora störningar i leverantörs- och logistikkedjor med komponentbrist som följd och snart står lastbilsproduktionen stilla.

En vecka senare permitteras i princip samtliga 19 000 anställda i Sverige. Produktionspersonal på heltid till en början, tjänstemän på deltid.

I Södertälje – där Scania har såväl forskning och utveckling som produktion - får såväl kommun som sjukhus nästan omgående en påringning från företaget.

- Vi ville veta om vi kunde hjälpa till. Om vi hade någon kompetens de kunde ha nytta av. Sjukhuset nappade direkt, säger Anna-Lena Strömsten, Head of People Development på Scania. 

Hon säger också att det ligger i Scanias DNA att hjälpa.

- Vi är en del av samhället. Vi vill bidra i krisen.

Att positiva saker ligger i ens DNA är sådant HR-folk brukar säga men faktum kvarstår. På kort tid ställer lastbilstillverkaren Scania om från världsledande fordonsproduktion till att mer vara något som liknar en kompetensbank för diverse samhällsbärande funktioner. Anna-Lena Strömsten befinner sig i mitten och försöker få allt att flyta smidigt - och snabbt.

- Direkt lät vi samhällsviktiga funktioner som till exempel sjukhus och läkemedelsföretag annonsera efter folk på vår interna sajt. Vi har många anställda med den kompetens de söker och flera av dem väljer att gå in och hjälpa till i väntan på att vår produktion ska komma igång igen.
Vi väljer direkt att inte vara någon mellanhand, det skulle bara ta värdefull tid. Istället låter vi de här aktörerna exponera sina behov till våra anställda för att så snabbt som möjligt få folk i jobb, säger hon.

DET TAR HELLER inte många dagar förrän Scania hör av sig till Karolinska universitetsjukhuset i Stockholm. Vid det här laget har vårdapparaten både insett och kommunicerat att man snabbt behöver få fram stora mängder material och skyddsutrustning till vården. Scania som är proffs på inköp, transport och logistiklösningar erbjuder sin hjälp och snart sätts en samverkanscentral upp på Nya Karolinska i Solna där region Stockholm och Scanias medarbetare dammsuger marknaden efter produkter med tillräckligt god kvalitet. En vecka senare börjar fraktplanen landa på Arlanda.

Och så där fortsätter det.

# Ett 30-tal personer från produktion och logistik skickas till ett medicinteknikbolag i Solna för att snabbt öka deras produktion av respiratorer.

# Tusentals liter handsprit och ytdesinfektionsmedel köps in på bulk och packas i Scanias lokaler i Södertälje om till hanterliga pumpflaskor som transporteras ut till vården i Stockholm.

# Scania hjälper till med transporter vid uppförandet av ett fältsjukhus i Älvsjö. Och kör bussar till Karolinska för att personalen som nu jobbar där inte ska behöva åka kollektivt med den smittrisk det innebär.

# Personal i Södertälje gör visir av OH-papper och utskrifter från företagets 3D-skrivare.

# Man erbjuder sjukvårdskunnig personal att hoppa in på olika sjukhus – genom att få tjänstledigt.

# Scanias Demo-center i Södertälje lånar ut två trailers till sjukhusen i Huddinge och Solna där de används som provtagningsstationer.

# En idébank upprättas till vilken anställda fortsätter att komma med idéer om hur Scania kan bidra.

- Det är fantastiskt vilka engagerade medarbetare vi har! Sättet att vilja bidra, alla sluter upp…  Jag är mycket stolt över allt som händer här nu, säger Anna-Lena Strömsten.

Du är inte rädd att ni kommer att förlora personal som till exempel inser att det är inom vården de vill jobba?

- Nej, egentligen inte. Vi sitter alla i förarsätet för vår egen utveckling och är det någon medarbetare som nu hittar ett nytt kall, ja då är väl det fantastiskt för just den personen, säger Anna-Lena Strömsten.

DET ÄR FORTFARANDE svårt att säga hur orderböckerna kommer att påverkas av den globala kris Covid19-pandemin orsakar. Likväl tror Anna-Lena Strömsten att man kommer att gå vinnande ur striden.

- Vi – alla på Scania - har kommit varandra närmare, vi har blivit starkare som organisation. Den här tiden lär oss att fånga idéer inom organisationen och jobba tillsammans mot ett mål. Vi har stärkt teamkänslan något helt otroligt, säger hon.

Dessutom har striden mot viruset och nedstängningen av hela länder visat oss alla hur viktiga transporter är för att våra samhällen ska fungera, menar hon.

- Det här kommer att skynda på utvecklingen av hållbara transporter. Något vi redan arbetar hårt för här på Scania.

Text: Helene Claesson Jennische 

Foto: Anna Simonsson

 

Läs även

Annons