Läs chefens dagbok en vecka

Sedd av 92

Chefstidningen. Anette Trulsson Corda är Nordenchef för Western Union. Läs hennes chefsdagbok en vecka som innehåller både Londonresa och stafettlöpning. Vill du skriva dagbok i Chefstidningen? Hör av dig

Senast ändrad 13:57, 12 Nov 2019
1 av 2
Western Unions mentorskapsprogram för kvinnor i London.
2 av 2 Foto: Privat.
Kontoret springer "Stafesten" på Djurgården i Stockholm.

Anette Trulsson Corda är Nordenchef för Western Union. Med kontor i Stockholm är hon ansvarig för verksamheten i Norden med ett 30-tal anställda. Annette har mångårig internationell erfarenhet av marknadsföring, produktutveckling, digitalisering och kundengagemang. Här bjuder hon på en dagbok från en vanlig arbetsvecka.

VILL DU VARA MED OCH SKRIVA CHEFSDAGBOK I CHEFSTIDNINGEN?

Hör av dig till redaktionen@chefstidningen.se

 

MÅNDAG. KICKSTART OCH KUNDENGAGEMANG

Ny vecka, nya utmaningar. Kickstartar dagen med en joggingrunda innan jag cyklar in till kontoret på Vasagatan i Stockholm. Här sitter ett litet men duktigt team som sköter verksamheten för Western Union i de nordiska länderna. En kopp kaffe behövs innan arbetsdagen börjar med ett planeringsmöte med marknadsteamet. Vi har fokuserat mycket på kundengagemang i år och det har gett goda resultat. Diskussionen fortsätter med hur vi kan fokusera på situationsbaserad kommunikation och en bättre anpassning av budskap efter olika kunders behov. Teamet brinner för att serva våra kunder och mötet är positivt. Budgeten är som ofta begränsad så det gäller att prioritera samt att få beslutsfattare inom den europeiska organisationen med på noterna.

TISDAG. DIGITALA LÖSNINGAR OCH LONDONFLYG

Dagen börjar återigen med ett möte. Den här morgonen med ett av våra större ombud i Sverige som gärna vill utöka samarbetet till andra nordiska länder. Vi har mer än 1 000 ombud i Norden där man kan skicka pengar till i princip hela världen. Ombuden är intresserade av vår nya lösning där kunden själv kan förbereda penningöverföringen via vår app innan den slutförs hos något av våra ombud. Eftersom vi ligger i framkant i Norden när det gäller digitalisering så får vi ofta driva denna typ av projekt härifrån. Jag brukar säga till mina kollegor i resten av Europa och världen att vad som händer i Norden kommer att ske hos dem också... så småningom!

På eftermiddagen tar jag mig ut till Arlanda för att flyga till London där vi har en utbildning i kommunikation för Women@WU, Western Unions nätverksgrupp för kvinnor.

ONSDAG. NÄTVERKANDE KVINNOR OCH MINGEL

Det är fantastiskt att för första gången få träffa hela gruppen av kvinnliga ledare som utgör årets Women@WU mentorskapsprogram! Vi är ca 20 personer från olika länder och verksamhetsområden. USA, Costa Rica, Brasilien, Litauen, Portugal... listan kan göras lång! Den gemensamma nämnaren är att vi vill utvecklas som ledare och tror på samverkan för att nå våra mål. Deltagarna får hålla korta presentationer som filmas. Genom att titta på dem tillsammans får vi feedback och kan analysera hur vi kommunicerar både verbalt och icke-verbalt. Det är lite läskigt men spännande. Alla deltagare har olika stilar och det finns mycket att lära och begrunda. Dagen avslutas med en gemensam middag där vi får lära känna varandra lite bättre. Nätverkande är erkänt viktigt men möjligheterna att träffa och lära känna kollegor minskar, då vi valt att resa mindre. Hållbarhetsperspektiv och att ta hänsyn till miljön bland annat genom att i så stor utsträckning som möjligt välja bort flygresor är viktigt för mig. Möjligheterna att mötas på andra sätt underlättats i den digitala verklighet vi verkar i. Uppskattar dock detta tillfälle att träffas ’på riktigt’.

TORSDAG. CHEFSMÖTE OCH LÖPNING

Londonvistelsen fortsätter med att jag träffar min chef. Vi har en genomgång av kvartalet samt diskuterar planer för resten av året. Våra digitala lösningar utvecklas i högt tempo. Som exempel ökade vår globala omsättningen på hemsidan och appen med över 20 procent under 2018. Även butiksnätverket är en stark pelare, men där behöver vi underlätta för våra ombud genom att erbjuda alternativa betalningsmetoder. Ibland kan det vara svårt att få gehör för regionala behov som inte är lika brådskande i övriga länder. Kontantanvändning är fortfarande utbrett i resten av världen, något som skiljer sig från de nordiska länderna. Resten av teamet ringer in till vårt möte men bitvis är det svårt att höra och förstå vad som menas via telefon och på engelska (som i regel inte är någon deltagares modersmål). Det gäller att ta in helheten och inte hänga upp sig alltför mycket på enstaka ord.

Efter mötet är det dags för hemresa. Jag hinner precis ta mig till Djurgården där kontoret har två lag som springer ”Stafesten” till förmån för Unicef. Väldigt roligt, trots att det blir två sträckor för min del då en kollega blivit sjuk. Efter loppet har vi en gemensam picknick. Alltid trevligt med umgänge i ett annat sammanhang än på kontoret.

FREDAG. SÄLJMÖTE OCH FREDAGSFIKA

Veckan har varit intensiv och det börjar kännas! Idag sitter jag med uppföljningar och checkar in med teamet om vad som hänt i veckan. Deltar också per telefon i det möte som vår norska teamledare inom sälj håller varje vecka. Det händer att jag gör det lite oannonserat (har en stående inbjudan, men hinner tyvärr inte vara med varje gång). Alltid bra att få höra från säljarna om vad som sker. Dessutom är det härligt att se engagemanget hos våra anställda. Jag hinner också med en trevlig lunch med en ansvarig för en av våra större partners innan det är dags att runda av veckan med en fredagsfika.

 

 

up 35