Läs chefens dagbok - Elena Aylott

Sedd av 118

Chefstidningen. Att läsa chefens dagbok är kul - men ger också insikter och inspiration! Den här gången följer vi Elena Aylott, ansvarig för Global Employee Experience på Oriflame.

Senast ändrad 11:41, 27 Maj 2021
Elena Aylott skriver chefsdagbok i Chefstidningen!

Smygbörjar på söndag med tankar om chefsdagboken. Känner mig som Carrie Bradshaw eller Bridget Jones – att få skriva dagbok - om jobbet! Hur kul som helst. Får sedan lite panik och kollar agendan, finns det något intressant för läsarna? Vi får se.

MÅNDAG. POWER HOUR & MISSFÖRSTÅND

Börjar dagen med min “power hour”. Jag har en daglig rutin sedan pandemin började. Jag lämnar min son på skolan kl 7.30 och sedan promenerar jag i en timme, det blir ca 7000 steg. Jag har så mycket möten under dagarna så jag använder den här timmen för reflektion, jag lyssnar på poddar för att få inspiration eller kör jag musik. Energi!

Idag lyssnar jag på Future of Work-podden och intervjun med Jeff Schwartz från Deloitte. Han pratar om jobbet i en post-covid värld. HR brukar använda begreppen Attract, Recruit, Develop and Retain. Jeff menar att den nya tiden ställer andra krav och nu bör man istället fokusera på Access, Curate och Engage. Jag blir så glad av att höra det, eftersom vi gör exakt detta på Oriflame. Gör en mental notering – kommer att berätta för mitt team, de kommer att gilla podden!

Hem och öppnar mail. Det första jag ser är ett mail med en massa utropstecken. En kollega undrar om en annans kollegas mail och kopierar några till på det. Läser det noggrant. Ser rätt snabbt att det inte är något problem, utan ett missförstånd så här tidigt på morgonen. Ringer båda inblandade på Teams. Vi löser det på en minut. Skönt. Det här är en nackdel med att jobba hemma – missförstånd på mail. Föredrar alltid att ringa – inget fungerar bättre än ett riktigt samtal. 

Nästa möte är rätt häftigt. Träffar Sveriges HR-förening på Teams och pratar nätverk. Jag har länge velat hitta en grupp kollegor att utbyta erfarenheter med. Tror stenhårt på professionella nätverk och blir så glad när jag får veta att vi kan skapa ett sådant tillsammans, om Employee Experience!

TISDAG. CLUBHOUSE & UTVECKLINGSSAMTAL

Ägnar min power-hour åt Clubhouse, det nya sociala nätverket. Fascinerande. Jag har just gått med och utforskar det fortfarande. Jag uppskattar upplevelsen, direkt tillgång till många spännande profiler, här-och-nu känslan, intressanta ämnen. Mycket snäll, intellektuell och öppen atmosfär i alla rum jag besökte. Vore verkligen roligt att prova att använda Clubhouse på jobbet, eller varför inte tillsammans med det nya Employee Experience-nätverket? En sak är säker – presentationsteknik och förmåga att moderera samtal blir snart en av de mest attraktiva och uppskattade kunskaperna. Det glädjer mig som kommunikatör!

Idag har jag några utvecklingssamtal med mina ledare. Vi har en regel i teamet – all feedback ska hända på en gång, i stunden. Utvecklingssamtal använder vi snarare som ett summeringsmöte, där vi kollar på resultat, pratar om upplevelser, lärdomar och planerar för framtiden. Förra året var utmanande, allt sattes på spel. Vi som är vana vid fysiska evenemang fick inspirera våra medarbetare online. Vi fick skapa nya kommunikationskanaler, säkerställa allas välmående i krisen och underhålla vår företagskultur. Allt detta med en minimal budget. Det som kom fram i våra möten var hur stolta mina kollegor är över transformationen vi gjort under covid-året.

ONSDAG. CO-WORKING & FRAMTID

Dagen började med besök på Arenan, Vasakronans co-working-kontor. Vi hyr lokaler av Vasakronan och de ville visa oss sitt senaste och modernaste tillskott. Mycket inspirerande med kontorshotellskonceptet. Nu kämpar många bolag med frågan om vad som kommer att hända med kontoren i framtiden? Kommer alla tillbaka efter pandemin? Kommer vi att jobba i en hybrid-verksamhet – delvis hemma, delvis på kontor - eller flyttar vi alla till molnen? Det är intressant att följa debatten. Jag är dock säker på att det kommer att ta lite tid innan vi vet på vad som händer framöver. Nu är det bara en spännande gissningslek.

TORSDAG. MÖTESRALLY...

Möten, möten, möten... hela tiden online. Resultatmöte, rekryteringsmöte, individuella samtal med medarbetare som vill prata. En vanlig dag på jobbet? Det är ju därför jag älskar mitt jobb. Olika ämnen, intressanta samtal, givande personliga möten.  

FREDAG. DANSCHALLENGE & HÖR AV DIG!

Idag är jag på kontoret med två kollegor. Vi testar ett ny sätt att köra större möten online. En hybrid av webcast och Teams-möte, fast upp till 40 personer är synliga på den stora skärmen. Vi kör mötet med mitt stora team. Det går bra och det är en speciell känsla att se alla ansikten live på en skärm och samtidigt köra presentationen. Vi blir glada av formatet och avslutar mötet med Jerusalema-dansen! Alla gillar det starkt och vi bestämmer oss för att göra en global Jerusalema-challenge för hela Oriflame! 

Det var nog inte så mycket av Bridget Jones eller Carrie Bradshaw, men jag är rätt nöjd med min vecka. Mejla mig gärna på elena.aylott@oriflame.com om du undrar över någonting, vill diskutera medarbetarupplevelse eller kanske starta ett Clubhouse-rum? 

FAKTA: Här är Elena Aylott!

Vice President Global Employee Experience på Oriflame Cosmetics

FAMILJ: Gift med Nick, två söner

TEAM: 20 personer i Stockholm och 50 personer totalt i 11 regioner.

ERFARENHET: Utbildad kommunikatör vid Moskvas Universitet, jobbat med kommunikation och personalfrågor i 20 år.  Utsågs 2020 till "Årets HR-ledare" av Sveriges HR Förening.

 

Och här är vår ledarskapsexpert Katinka Kubenkas reflektion om dagboken!

Tack för att jag får ta del av din fina dagbok som andas så mycket energi och arbetsglädje. 

Du har på ett professionellt sätt lyckats skapa en stolt organisation där man främjar nyfikenhet, där man vågar och vill prova nytt och där uppriktiga dialoger främjas. Det gjorde mig också glad att höra dig beskriva en arbetsvardag som innehåller så mycket framtidstro i dessa tider när strategier kastas om hela tiden. 

En sak som jag direkt reflekterade över är att du beskriver just mötesrallyt så positivt. Detta är ju annars något som många chefer beskriver som ”mötesfällan” och en mardröm som man inte vill fastna i, dvs man har alla arbetsuppgifter kvar när man går ur mötet och det i sin tur innebär att man inte får kvalitativ tid över för sina medarbetare. Ibland påverkar det även privatlivet. Här har många chefer något att lära av dig, chefer som precis som du har en arbetsvardag full av möten men där du ser mötena som ett arbetsverktyg istället för något jobbigt och tidskrävande. Ett arbetsverktyg för att mötas och göra bra saker tillsammans, där man skapar resultat och har intressanta samtal. Härligt förhållningssätt! 

Smart att underhålla sina professionella nätverk genom att använda och få draghjälp i redan befintliga bra kanaler. 

Och JA det finns mycket matnyttig inspiration i din dagbok, jag tänker att om du inte redan är mentor så skulle ett sådant uppdrag säkert passa dig bra, där du får dela med dig av ditt framåtriktade ledarskap och bidra med din klokskap.

 

 

up 78