Hon är bygg-vd:n som gör egen tv

Sedd av 87

Chefstidningen. Riksbyggens vd Johanna Frelin åker landet runt och gör tv-reportage till det egna intranätet. Varför? För att hon kan - och för att hon vet vad en gemensam berättelse kan betyda.

Senast ändrad 16:36, 18 Maj 2021
Foto: Oskar Omne .
En gemensam berättelse kan skapa sammanhang och samhörighet. För Riksbyggens nya vd Johanna Frelin är berättandet en viktig del av jobbet.

Hon hann bara vara vd för Riksbyggen i fyra veckor. Sedan slog pandemin till med full kraft. Johanna Frelin pratar, ett år senare, om hur lärorikt det har varit att stå inför en situation som inga riskanalyser eller omvärldsbevakningar förutsåg. Mycket har handlat om att ställa om, och göra vardagen säkrare för både medarbetare och kunder. Men hon bestämde direkt att företagsledningen skulle fortsätta ses varannan vecka. 

– Vi hade liksom inte byggt upp någon tillit till varandra, det hade vi inte hunnit och då är det svårt att leda ett företag i en sån krissituation, om det inte finns mänskliga dialoger och relationer, säger hon. 

NU ÄR JOHANNA FRELIN GLAD över sitt beslut, hon menar till och med att Riksbyggen gick stärkta ur 2020. Den ekonomiska, kooperativt ägda, föreningen Riksbyggen, ska öka sin bostadsproduktion med 20 procent, från 4 000 till 5 000 lägenheter i pågående produktion. 

– Visst är det en utmaning ekonomiskt, personellt och politiskt. Det tar ganska lång tid att bygga bostäder. Men vi drivs så himla mycket av att vara samhällsbyggare och jag har ont i magen av den stora bostadsbrist som finns, framförallt för unga människor. 

När vi ses, digitalt, sitter hon på sitt tämligen tomma och vita kontor. Hon bor tio minuter därifrån och njuter av de stunder hon inte behöver jobba hemma vid köksbordet. 

Johanna Frelin får energi av att träffa folk och rivstartade under de första veckorna på nya jobbet. Hon besökte de största kontoren, träffade medarbetare och föreningar, var med på årsmöten och berättade om sina tankar om vad Riksbyggen är och ska vara. Det är så hon tycker om att jobba, genom att vara synlig och närvarande. 

Under pandemin har hon försökt göra samma sak, hon har hållit i konferenser och möten. Hon har tagit sitt analoga arbetssätt och ”bara kört in det digitalt”. Men lite har Johanna Frelin rest ändå. 

– Ja, jag har inte velat samla människor på kontoren men har varit ute och gjort reportage, som den gamla tv-producent jag är. Filmerna har lagts ut på vårt intranät. För när man som vd reser runt blir man en historieberättare som håller ihop företaget. Så jag tänker att jag kan bli något slags kitt för hela bolaget, via reportagen. Det är ett roligt sätt att lyfta medarbetare och få dem synliga för hela organisationen. 

Hon menar att för att få människor att gå mot samma mål, måste man berätta historien om detta mål och kunna förklara varför man ska dit? Vad är det för vits med att jobba stenhårt, slita och svettas över att öka bostadsproduktionen med 20 procent, vem gör vi det för? 

På den egna frågan svarar Johanna Frelin att det är för Sverige, att det är för alla de människor som inte finns på bostadsmarknaden, som har svårt att ta sig in. 

– Det blir motiverande för människor, tror jag, att känna att man bidrar och då kanske de också vill berätta. Så här tänker de i Göteborg för att öka produktionen, så här tänker de där...Det inspirerar och är ett starkt verktyg, så upplever jag det. 

I 15 ÅR JOBBADE JOHANNA FRELIN PÅ SVT, bland annat som producent för program som Feber och Rea. Hon blev sedan programchef för barn och ungdom vid SVT Fiction i Stockholm och 2003 blev hon genrechef för barn och ungdom för att sedan bli chef för SVT Utveckling innan hon blev chef för den så kallade allmän-tv-avdelningen. 

– Min man säger att jag är en ganska dålig journalist för jag är alldeles för mycket av en storyteller, det faktamässiga är inte riktigt lika intressant. Men det är viktigt för mig att berätta historier, det var viktigt på SVT och det är viktigt nu, som vd på Riksbyggen. Berättandet är en stor del av vår kultur, för att skapa sammanhang och samhörighet. 

När hon var 27-28 år gammal, gick hon en chefsutbildning och det var som om någon öppnade en dörr in i ledarskapet och allt vad det innebär av organisation, strategi och en större helhet. 

– Jag insåg att jag aldrig kunde gå tillbaka och jobba med mitt lilla tv-program igen. Jag ville ge förutsättningar för andra, för att de skulle kunna jobba med kreativitet och innovation. 

Chef blev hon och när hon långt senare satt i ett utvecklingssamtal med SVT:s vd Eva Hamilton, Johanna Frelin skulle precis fylla 40, sa hon till sin chef: ”Det enda jobb jag vill ha på SVT, det är ditt jobb Eva. Men jag tycker att du ska ha det jobbet länge”. 

Då drömde Johanna Frelin om att bli vd för ett mindre bolag och så dök utbildningsföretaget Hyper Island upp och hon kände att hon måste lämna, annars skulle hon bli kvar för alltid. 

– Det skulle varken SVT eller jag bli lyckliga av. Jag ville se något annat, vara med om något annat. 

Sedan blev det fem år på Hyper Island, och fyra år på arkitektkontoret Tengbom innan hon tog steget till Riksbyggen. 

– Här tänker jag att jag ska vara längre. Det är en större organisation, det är mer komplext. Det kommer att ta mycket längre tid att göra grejer och det känns bra. 

Någon ensamvarg är hon inte, hon jobbar mycket hellre i grupp. Hon säger att hon ofta får höra att hon är tydlig,”En spade är en spade” ni vet.

– Jag är väldigt trygg med mig själv och jag vill att det ska vara roligt på jobbet. Det vi gör är naturligtvis viktigast i hela världen men det är inte på liv och död. Man måste få skoja om svåra saker, man måste få flamsa och tramsa även i en företagsledning. 

Ett sånt där flams och trams är att alla som glömmer sätta på ljudknappen under de digitala mötena, får bjuda på en runda öl. När det väl går att ses för att ta alla dessa ölrundor. 

Annars handlar så klart mycket i byggbranschen om hållbarhet idag.  

Johanna Frelin är väl medveten om att byggsektorn är miljöbelastande, att den innebär stora koldioxidutsläpp. 

– Skulle man vara helt hållbar skulle man inte bygga något nytt alls. Att då ändå bygga nytt på ett så hållbart sätt som vi kan, och få människor att betala för det, det är en utmaning, säger hon.  

– Solpaneler är ett enkelt exempel för det är så konkret. Du ser på din elräkning att kostnaden går ner om du satsar på att skaffa solpaneler. Men det är svårare att ”bygga ett case" kring klimatförbättrad betong. Den är än så länge dyrare men det går åt 30 procent mindre koldioxid om man använder den. 

 

 

Här är Johanna Frelin:

Bor: På Kungsholmen i Stockholm.

Familj: Gift med Anders. De har tre barn, Hanna, Hugo och Olle. 

Utbildning: Tre år på Luther College i Iowa - en fil.kand i journalistik och kommunikation. En MBA på Handelshögskolan i Stockholm. 

Gör: Vd för Riksbyggen sedan lite mer än ett år tillbaka. Har tidigare jobbat på SVT, Hyper Island och Tengbom Arkitekter. 

Stolt över: Jag är grymt stolt över mina tre barn. De är kloka, roliga och varma typer.

Ledarförebild: Monica Längbo som är HR-Direktör på Axfood. Monica lyckas alltid kombinera målfokus, affärsfokus med det mänskliga perspektivet. Dessutom är hon väldigt energisk och rolig och tar med hela sin person till jobbet.

Fritid: Två islandshästar i ett stall i Sollentuna. "Stallet och hästarna är nog det som har gjort att jag aldrig känt tillstymmelse till utmattning, depression eller utbrändhet"

Text: Martin Röshammar 

 

up 143