De bygger medarbetarnas kompetens med tv och poddar

Förr skickade vi en handfull medarbetare på kurs och så var kompetensutvecklingen tryggad. Så är det inte längre. Nu måste alla lära nytt - hela tiden. På Länsförsäkringar har resan mot en ny syn på kompetens börjat.

– Våga pröva. Och lek, det är så man lär sig! Det behöver inte vara toppklass från början, säger Jeanette Almberg, chef för affärsutbildning på Länsförsäkringar. 

Det var i samband med att Jeanette Almberg tog över ansvaret för bolagets kompetensutveckling, för två år sedan, som man beslutade sig för att modernisera internutbildningen. Med verksamhet i 23 olika bolag runtom i landet var det en utmaning bara att samla kursdeltagarna i Stockholm, och det hände att nya medarbetare inte kunde börja jobba i sin roll på flera månader för att utbildningen dröjde. 

I dag har fyra fysiska klassrum blivit två, och tyngdpunkten har flyttats från på-plats-kurser till digitala och virtuella utbildningar. Och när nya medarbetare rekryteras till kompetensteamet är pedagogisk erfarenhet ett krav, berättar Jeanette Almberg. 

VI ÄR I LÄNSFÖRSÄKRINGARS UTBILDNINGSLOKALER i källarplanet på Tegeluddsvägen i Stockholm, bara ett stenkast från TV4-huset. Jeanette Almberg knackar på dörren till försäkringsbolagets egen tv-studio och öppnar försiktigt. 

Där innanför ställer mediaproducent Andrea Lamela vant in kameran och riktar den mot kollegan Hanna de Maré som sitter några meter bort. Studion är piffad och ombonad, skulle platsa i vilket morgon-tv-program som helst.  

– “Hej och välkomna till Fråga specialisten, ett program där vi bjuder in experter som...” Och då tänker jag att jag gör så här, funkar det? säger Hanna de Maré mot kameran och slår ut med ena armen i en välkomnande gest samtidigt som hon vänder sig mot den tomma stolen där programmets gäst ska sitta. 

Andrea Lamela nickar bifall.  

Det är genrep inför premiären av en ny utbildningsidé och kompetensutvecklare Hanna de Maré agerar programledare. Just den här utbildningsinsatsen riktar sig i första hand till medarbetare som har jobbat ett tag och syftet är att kompetensutveckla samtidigt som bolagets experter sparar tid genom att besvara några av de vanligaste frågorna vid ett och samma tillfälle, förklarar Jeanette Almberg.  

Win-win alltså, och tack vare den egna tv-studion är vägen från idé till genomförande kort. 

MEN HELT ENKELT HAR DET INTE VARIT att ställa om. Det har krävts en hel del lobbyarbete. Parallellt med inledande möten med alla 23 ledningsgrupper runtom i landet startades en podd om kompetens och lärande. 

– Vi var tvungna att visa behovet, kompetensnivån är så låg om kompetensutveckling. 

Digitala utbildningar har många fördelar. Tre dagar med hotell och resa kan bytas till två virtuella dagar på hemmaplan. Och även om en tv-studio innebär en kostnad initialt är det en besparing på sikt, eftersom en tv-produktion kan göras både billigare och snabbare inhouse, jämfört med att anlita en extern aktör. I februari förstärktes teamet med Andrea Lamela, som har erfarenhet från tv och stenkoll på teknik, ljud och ljus. 

– Vi började leka lite själva, sedan insåg vi att vi behövde proffshjälp, säger Jeanette Almberg. 

Just att leka och testa är ledstjärnor för verksamheten. Ingen i teamet hade någon erfarenhet av att göra podd eller tv innan Andrea Lamela kom med, och gruppen har tillsammans fått lära sig hur man undervisar i virtuella klassrum. 

– Det vi gjorde var att vi startade en massa olika projekt utan att egentligen ha fått klartecken. Vi gjorde samtidigt som vi missionerade, säger Jeanette Almberg. 

Och missionerandet fortsätter. För den största utmaningen är fortfarande att kompetensnivån om vad lärande är, är låg. 

– Lärandet förknippas fortfarande med regelverk men kompetens är ju så mycket mer – som soft skills, ledarskap och agila arbetssätt, säger Jeanette Almberg. 

 

Text: Anna Falk 

Läs även

Annons