Dags att låta robotar ta över rekryteringen?

Sedd av 71

Chefstidningen. Forskning visar att rekryteringsbeslut inte sällan grundas på allt annat än kompetens. Kan kanske en robot vara bättre lämpad när det är dags att rekrytera?

Senast ändrad 10:59, 16 Okt 2019
Foto: Annika Clemens .
Lisa Gustafsson, från utbildningsföretaget Iris, testar rekryteringsroboten Tengai på HR-dagarna i Stockholm.

”Kan du berätta om en situation från din tidigare arbetsplats eller studier där du ensam löste ett problem?” Frågan ställs av Tengai, den första sociala intervjuroboten. Enligt tillverkaren är hon helt fördomsfri och finns till hjälp för rekryterare att sålla ut de bästa kandidaterna till ett nytt jobb. Hon behövs eftersom våra fördomar gör att många kandidater väljs bort av fel anledning. Vi människor borde inte vara med över huvud taget vid en första intervju, anser Elin Öberg Mårtenzon, VD på det nystartade företaget med samma namn som roboten.

– Det är omöjligt att göra objektiva bedömningar i det personliga mötet. Ska vi göra det behövs bra verktyg och helst ska vi inte vara involverade alls i de första skedena, så krasst är det.

Forskning visar att rekryteringsbeslut kan grundas på hur en person skakar hand, om den har tatueringar eller inte, om den har för mycket eller för lite smink, berättar Elin Öberg Mårtenzon.

– Många saker gör att vi fattar ganska snabba och ibland ogrundade beslut. Vi vet också att vårt första intryck färgar oss. Det tar sju sekunder att skapa ett intryck av en person och det följer med oss in i processen.

DET HANDLAR INTE BARA om att välja bort, utan även om att välja in dem man gillar lite extra.

– Jag favoriserar exempelvis människor med samma intressen som jag. Om någon säger att golf är kul och jag också tycker det kommer jag per automatik att lägga dem i en positiv hög.

Så för att talanger inte ska missas och för att arbetsmarknaden ska bli mer inkluderande har företaget skapat roboten Tengai. Kandidaten som ska intervjuas sitter ensam i rummet med roboten och svarar på frågor, samma frågor som alla andra kandidater får. Därefter sammanställs all data till rekryteraren som får en lista med toppkandidater. Då minskar risken att de mest kompetenta medarbetarna försvinner tidigt i processen.

– Det är svårt att bortse från ett tydligt beslutsunderlag när man får det presenterat för sig, säger Elin Öberg Mårtenzon, som presenterade Tengai på HR-dagarna som arrangerades på Cirkus i Stockholm av Sveriges HR Förening.

Lisa Gustafsson och Ulrika Rattfeldt jobbar på utbildningsföretaget Iris, en leverantör till Arbetsförmedlingen, och de tror mycket på idén med robotrekrytering.

– Många av våra deltagare står långt från arbetsmarknaden av flera anledningar och många av deras cv:n hamnar direkt i papperskorgen, säger Ulrika Rattfeldt.

– Oftast på grund av namn eller ålder, står det 56 år eller ett utländskt namn har de mindre chans. Så för dem skulle det här passa bra, säger Lisa Gustafsson.

Är då HR-experterna överflödiga? Inte alls, säger Elin Öberg Mårtenzon.

– Vi ska göra det vi människor är bra på. Vi kan fokusera på företaget, vår kultur och att hitta kandidaternas motivering när vi har fått hjälp att sålla ut de fem bästa kandidaterna.

Men är då robotar bättre lämpade när det är dags att rekrytera? 

– Mitt svar är ja. Våra undersökningar visar det. När vi träffar en person ansikte mot ansikte händer något, på gott och på ont. Vi kan inte komma ifrån att vi har fördomar, säger Elin Öberg Mårtenzon.

 

Text & Bild: Annika Clemens 

up 34