Aller Media, Akademiska Sjukhuset, Apoteket AB, Billerud Korsnäs, BMW Group, Circle K, Clarion Hotel, Combitech, H&M, Ericsson, Försvarsmakten, Ramboll, Knowit Syd, Sandvik, SBAB, Sigma Industry, McDonald´s, Tele2, The Absolut Company.
Magnet Awards är en tävling för arbetsgivare med syfte att inspirera och visa kraften i intern och extern arbetsgivarkommunikation. SM i employer brandning – som tävlingen kallar sig – gör fysisk comeback i Stockholm i vår och Chefstidningen bad medgrundare Hieronymus Rony Lutz om hans bästa tips på hur man blir den mest attraktiva arbetsgivaren.
– Förmågan att attrahera och behålla rätt talanger handlar om att bygga starka relationer, framför allt internt. De arbetsgivare som är bäst på att bygga relationer vinner!
– Att nå in i rätt forum och vid rätt tidpunkt kan vara tufft när talangerna flackar mellan olika erbjudande, därför är val av målgrupp och kanalval är lika viktigt som kommunikationen i sig.
– Employer branding-resan behöver vara förankrad i verksamhetens övergripande strategier och mål.
– Stärk banden med och mellan medarbetarna. Berätta varför det är viktigt att alla är varumärkesbärare och vad det ansvaret betyder för var och en. Det gäller att löpande engagera och mobilisera alla medarbetare som glada och stolta varumärkesbärare.
– Kulturen är en del av varumärket och man måste jobba aktivt med att involvera medarbetarna i företagets stora frågor.
– Var lyhörd för de förändringar som hela tiden ritar om spelplanen för arbetsgivare, särskilt i en tid där medarbetare ibland har tre arbetsplatser att cirkulera mellan; hemmet, kontoret och ”the third place” som kan vara ett kafé eller en annan hub.