Utköp på gång? Lär dig spelet!

Utköp av chefer efter konflikter med den egna ledningen är inte ovanligt. Chefstidningen bad en organisationspsykolog om råd. Vad gör man om man får signaler om att det är på gång?

Är utköp för miljoner verkligen den bästa lösningen?

Foto: Getty Images / montage: Teresa Kristoffersson

Chefstidningen har i artiklar berättat om chefer som köps ut efter konflikter med högre chefer.  Och om vad som driver företag att och organisationer att varje år betala miljontals kronor för att bli av med sina chefer.

Man kan undra varför organisationer har så dåliga relationer mellan chefsleden att utköp för miljoner är den bästa lösningen?

Annika Wohlström är organisationspsykolog på Sandahl Partners och träffar ofta chefer och organisationer för att prata bland annat om detta. Hon har dessutom egen erfarenhet av att bli utköpt.

– Jag jobbade på ett stort bolag i tider av omstrukturering och under min tid där såg jag flera chefer köpas ut. Till slut var det min tur. Idag kan jag konstatera att det är en stor utmaning att hålla isär processen och den egna självkänslan.  Det går inte att gå oberörd genom en sådan erfarenhet, säger hon.

Hon och hennes chef var den gången överens om utköpet och det tycktes inte handla om hennes prestation utan om att rollen skulle förändras.

– Trots det blev det tufft, och relationen med min chef som tidigare varit bra kändes plötsligt konstig.

Hennes råd till mellanchefer som av en eller annan anledning oroar sig för konflikter med ledningen – eller som känner att saker och ting sker över deras huvuden –  är tre.

1. Lär dig läsa systemet!

– Alla organisationer har en dynamik och ett maktspel. Du behöver ha koll på det och hålla dig framme, ständigt ha ”spända linor” som jag brukar säga. Det ingår i ditt jobb som chef. Du måste kunna förklara för ledningen varför du ska ha pengar till ett projekt eller varför du ska ha en plats i strategigruppen.  Eftersom allting alltid rör på sig behöver du läsa av vad som händer och inte ta det personligt.

2. Ta fighten! Var proaktiv!

– Alla avdelningschefer slåss internt om tid och resurser. Där måste du ta fajten och slåss för din avdelning, och du måste kunna argumentera för varför din chef ska ha förtroende för dig.

– Vet du att det är nedskärningar på gång? Luktar det omorganisation? Var proaktiv, gå till din chef och föreslå lösningar.

3. Se dig själv i spegeln!

– Hamnar man på kant med ledningen – eller någon annan – är det bra att komma ihåg att det är lätt att gå i kampläge. Konflikter får oss att känna oss hotade, degraderade och odugliga. I det läget är det viktigt att hitta någon klok människa att prata med. Du behöver inte en anhängare som hejar på dig, du behöver någon som hjälper dig att se vad som egentligen händer.

Arbetsgivare som vågar spela så högt har inte fattat att det är kompetensbrist där ute. Det finns inte ett oändligt flöde av medarbetare att plocka in när andra går.

Annika Wohlström

– Jag hade själv en sådan aha-upplevelse för 15 år sedan. Jag var då en av de högsta cheferna i en organisation och blev otroligt arg och orolig över att ha blivit utestängd från ett forum där jag tyckte att jag borde vara. Och jag malde väl på om det där. Till slut var det en klok kollega som sa att nu fick det vara nog – bara släpp det!

– Man blir inte sitt bästa jag när man fightas med näbbar och klor. Så prata med någon som är klok och inte bara hejar på. Den personen kan bli den spegel du behöver för att komma vidare.

En av de chefer Chefstidningen tidigare intervjuat hamnade i konflikt med sin nya ledning efter en upphandling.

Annika Wohlström bekräftar att det är en situation som gjord för konflikter om man slarvar när man installerar den nya ledningen.

– Kloka chefer lyssnar på sin nya organisation. Ett par, tre workshops där man lyssnar in hur man tidigare arbetat och frågar om eventuella farhågor. Vad lärde ni er av förra huvudmannen? Hur tror ni att det här kommer att gå? Det har alla organisationer tid till, säger hon.

Inte minst då det första intrycket medarbetare och mellanchefer får är så viktigt.

– Tidiga missförstånd har en tendens att leva vidare. Medarbetarna känner att de har saker att försvara och konflikter eskalerar snabbt. Det skadar också ditt varumärke om medarbetare lämnar arga och kränkta.

Annika Wohlström poängterar att dåligt hanterade utköp är ödesdigra för den psykologiska tryggheten på en arbetsplats. Inte minst där hög prestation på problemlösning och kreativitet är avgörande. Känner medarbetarna att de är utbytbara blir det snabbt oro på golvet.

– Arbetsgivare som vågar spela så högt har inte fattat att det är kompetensbrist där ute. Det finns inte ett oändligt flöde av medarbetare att plocka in när andra går.

Hennes råd till högre chefer som känner av oro och irritation på golvet är att kliva närmare.

– Relationen mellan chefsnivåerna är viktig och den kan inte skötas via skärm. Som högre chef måste du synas och kunna lyssna, besök dina mellanchefers ledningsgrupper! För att chefens chef ska kunna göra sitt jobb i organisationsfrågor behöver hen ha en grundad känsla av hur det fungerar.

– Jag ser också att många tillfällen till dialog mellan chefsnivåer inte blir av. Många tycks till exempel inte ha medarbetarsamtal med sina högre chefer? Jag skulle också gärna se fler APT (arbetsplatsträffar) för chefer!

Är det svårt att få nytt jobb efter ett utköp?

Läs även

Annons