
"En amerikansk bank lade ut en jobbannons och fick 4 500 ansökningar på 24 timmar."
Illustration:
Kandidater som söker 5 000 jobb på en natt, fejkar språkkunskaper och fuskar på tester. På forumet Reddit har en användare lagt upp en video som visar hur dennes egentillverkade AI-bot scannar igenom Linkedin och per automatik ser ut att söka ungefär ett jobb i sekunden.
Vilket kan förklara händelsen då en amerikansk bank lade ut en jobbannons och fick 4 500 ansökningar på 24 timmar. Många utan relevans för den utlysta tjänsten.
Richard Collins, serieentreprenör inom HR-tech, har de senaste åren sett många liknande exempel.
– Problemet som det ser ut just nu drivs till största del av att en del jobbsökare använder sig av AI på ett sätt som försvårar rekryteringsarbetet, säger han.
Utmaningarna med jobbsökare och AI kan se ut på olika sätt. Just fenomenet med att det inkommer tusentals ansökningar för en enda tjänst har enligt Collins ökat lavinartat sedan generativ AI, med ChatGPT i spetsen, slog igenom för ett par år sedan. Men det finns också speciellt utvecklade mjukvaror som exempelvis kan låta en jobbsökande ladda upp sitt cv en enda gång och sedan gör programmet automatiska ansökningar – uppemot 5 000 på en natt, berättar Collins.
Massansökningarna, menar han, leder till en ond cirkel. Ju fler ansökningar ett företag får in desto sämre blir de på att ge respons till de som sökt.
– Och resultatet av det blir i sin tur att de som söker jobb känner att företagen inte värderar deras ansökningar, vilket leder till att de söker ännu fler jobb med ännu lägre kvalitet på sina ansökningar, säger han.
Det finns till och med verktyg där AI lyssnar på frågorna under en telefon- eller videointervju och ger svaren till kandidaten i en öronsnäcka i realtid.
Richard Collins
I stora länder som USA och Storbritannien märks redan både för- och nackdelar med de nya teknikerna.
– Teknologianpassningen i Sverige är så hög att det garanterat kommer till er också, om det inte redan gjort det, säger Richard Collins och fortsätter:
– Priserna på de här AI-tjänsterna kommer att sjunka, och även om det bara skulle vara två procent av de jobbsökande i ett land som använder dem så kommer det att märkas på antalet ansökningar som måste hanteras.
LÄS MER: Krångliga rekryteringar får kandidater att ledsna
Samtidigt handlar det inte enbart om personer som befinner sig i det egna landet. Han tar tjänster inom den brittiska vårdsektorn som exempel. Enligt honom kan 90 procent av ansökningarna till en del tjänster komma från personer som antingen befinner sig i ett annat land och saknar arbetsvisum för Storbritannien eller saknar de körkort trots att det är ett krav. Ett annat problem är att sökande enkelt kan fejka språkkunskaper med hjälp av AI. Just den biten tror Collins kan bli ett större problem för icke engelsktalande länder i Europa. Särskilt för jobb som kan utföras på distans.
– Många sökande kan ju engelska men det är betydligt färre som kan tyska eller svenska. Däremot kan de med hjälp av ChatGPT få det att se ut som att de kan språken flytande. Detta kan göra att de icke relevanta ansökningarna blir fler i dessa länder och det är något som rekryterare också måste hantera, säger han.
LÄS MER: AI kan hjälpa dig att hitta rätt kandidat
Det finns fler oönskade sätt sökande kan använda AI på, berättar Collins. Bland annat kan AI användas för att ge svar på allt från verbala och matematiska tester till frågor om kodning.
– Det finns till och med verktyg där AI lyssnar på frågorna under en telefon- eller videointervju och ger svaren till kandidaten i en öronsnäcka i realtid, säger han.
Avancerade programvaror i all ära, men det finns enklare lösningar som varje företag borde börja med direkt
Richard Collins
AI-genererade cv:n. AI kan anpassa ett cv efter en annons snarare än efter kandidatens verkliga meriter.
Automatiserade ansökningar. Särskilda AI-tjänster kan på några timmar skicka ut hundratals eller tusentals ansökningar från en kandidat.
Fejkade språkkunskaper. En vanlig chatbot kan lätt översätta ett cv eller personligt brev och få det att låta som att den sökande är flytande på ett språk den inte behärskar.
Fusk på tester. AI kan ge svar på frågor i tester, både skriftligen och i realtid när de sker per telefon eller video.
Fejkprofiler och avatarer. En teknik för framtiden, men redan nu kan kandidater skapa en avatar som sitter i videomöten och svarar på frågor som den riktiga kandidaten egentligen inte har kompetens att svara på.
Här kommer även så kallade deepfakes in i bilden – kandidater kan låta en fejkad person eller en digital version av sig själva svara på frågor, berättar han.
– Jag har sett videor där AI används för att skapa en avatar där du placerar ditt ansikte och sedan låter den svara på alla frågor i en videointervju. Det är inte så bra kvalitet på de här AI-verktygen idag, men om ett år kanske de har utvecklats så mycket att du inte kan se någon skillnad, säger han.
Så hur kan då rekryterare förbereda sig på det här?
Enligt Richard Collins, som alltså själv driver företag som tar fram mjukvara för ändamålet, så handlar det bland annat om att ha rätt verktyg. Hans senaste projekt är en programvara vars fokus är att filtrera bort icke relevanta ansökningar innan de på riktigt blir en del av rekryteringsprocessen. Först begär programmet in bevis – exempelvis kopior eller bilder på meriter så som sjukvårdslicenser eller körkort. Sedan kan programvaran avgöra om de är äkta.
– Alla behöver se till att deras processer och system är byggda för detta som nu kommer. Annars kommer man att få problem, säger han och tillägger att många verktyg använder annan teknik än just AI eftersom det kan vara olagligt att använda AI för att selektera jobbsökande.
Samtidigt poängterar Richard Collins att det inte enbart ska handla om att lyckas ”göra sig av” med sökande. Företagen, menar han, har ett ansvar att bryta den onda cirkeln som uppstår då deras bemötande blir sämre ju fler ansökningar de får. Därför måste systemen anpassas för att kunna ge svar till alla som söker.
– Att arbetsgivare ignorerar de sökande händer ofta redan idag. Och om jobbsökarna inte tror att företagen värdesätter deras ansökningar, varför ska de då bry sig om att skicka in noggranna och välavvägda ansökningar?
Enligt Collins handlar det här inte minst om att värna sitt varumärke. Dels för att få relevanta kandidater att vilja söka jobb på ert företag, men också för att de som söker kan vara potentiella kunder.
– Man måste hitta sätt att behandla alla sökande med respekt, säger han.
Avancerade programvaror i all ära, men det finns enklare lösningar som varje företag borde börja med direkt, menar Richard Collins.
– Det lättaste sättet är att som minimum skicka ett svar och säga ”tack för din ansökan”. I dagsläget gör många inte ens det, säger han.