Tränar bort rädslan

Att möta journalister är som att spela fotboll. Det funkar dåligt om spelarna står stilla och bara sparkar bort bollen vid anfall. Som före detta sportreporter kan Pelle Thörnberg inte låta bli parallellerna. Idag har han lämnat journalistiken och utbildar chefer i mötet med media.


Att möta journalister är som att spela fotboll. Det funkar dåligt om spelarna står stilla och bara sparkar bort bollen vid anfall. Som före detta sportreporter kan Pelle Thörnberg inte låta bli parallellerna. Idag har han lämnat journalistiken och utbildar chefer i mötet med media.

Text: Agneta Nordin

De flesta som ska möta en journalist för att bli intervjuade känner sig nervösa. Hur ska jag vara och hur ska jag svara? Ofta finns det också en misstanke om att journalistens syfte är att nagla fast en med kritiska och svåra frågor.
När Pelle Thörnbergs kunder tar kontakt är det ofta för att de vill bli säkrare i mötet med journalister och komma över egna rädslor.
– För tio år sedan ringde folk när de var mitt i något jobbigt. Idag vill man kunna nå ut trots att det inte är kris. Det tycker jag är bra.

Pelle Thörnberg började sin karriär på lokaltidningen Sydöstran i Karlskrona 1972. För tre år sedan lämnade han journalistjobbet för att öva chefer i hur de ska möta journalister utan att få hjärtklappning och skakiga knän.
Han har besökt ett tjugotal svenska kommuner, hållit kurs på statliga verk och på företag, han har mött 1 400 människor i intervjuövningar och tycker att fler borde medietränas. Och medieträning handlar inte alls om att lära chefer att slingra sig för att slippa svara på besvärande frågor.
– Nej, det tycker jag inte. Däremot tycker jag att det är fel att säga att motståndarlaget inte ska få träna.

Under sina år som medietränare har Pelle Thörnberg mött många som varit nervösa inför intervjusituationer. Det måste man respektera, säger han. Det är inte konstigt att man känner sig i underläge när man vet att journalisten väljer vad som ska hamna i tidningen. Har journalisten dessutom en stor mikrofon och en kamera, känns det ännu obehagligare.
Pelle Thörnberg är noga med förberedelserna, säger han. Läser på om varje person som ska stå framför kameran, kollar detaljer och fakta. För det är viktigt att veta vad personen gjort, vad han eller hon har för specialområde och om personen ifråga figurerat i pressen och hur det sett ut. Tanken är att träningen ska vara så autentisk som det bara går, och i förlängningen vara användarvänlig.
– Jag övar alla på att träna var den personliga gränsen går och jag vill att de tänker igenom vad de vill säga och hur de säger saker. Kunderna ska kunna ha direkt användning av vad de lär sig på min kurs.
Pelle Thörnberg tycker att man kan likna intervjusituationen med en förhandling.
– Du går aldrig till förhandlingsbordet och väntar på att motparten ska presentera sina idéer. Man måste förbereda sig på ämnet och hålla sig till det.

Den vanligaste kunden är en kvinna på mellanchefsnivå i en kommun. Men oavsett vem man är handlar det om att lära sig hur ett budskap presenteras. Då har man kommit en bra bit på vägen, menar Pelle Thörnberg, och tar Mattias Aurell, professor emeritus i njurmedicin, som exempel.
– Han skrev en debattartikel i DN där han konstaterade att ”svenska folket är saltförgiftat”. Han vässade sitt budskap och fick enormt genomslag. Det tycker jag man ska tänka på i intervjusituationen, det viktigaste ska vara det vackraste.
Finns det inte en risk med för mycket medietränade personer, att allt blir snärtiga one-liners?
– Det är klart att det kan bli för bra ibland. Vi som lyssnare och tittare kan höra inövade formuleringar, men på det stora hela är det nog ingen större risk.



Pelle Thörnbergs tips inför intervju:
-Vässa ditt huvudbudskap och förbered dig väl.
-Tänk morgondagens rubrik.
-Tänk i bilder och skapa möjligheter för bra bildlösningar.


Läs även

Annons