”Stödet som chefer behöver finns inte där ute”

Chefers till synes outtömliga behov av bollplank födde en idé hos ledarskapsrådgivaren Svante Randlert. Kunde tillgång till expertis - när som helst, vara lösningen?

Svante Randlert

Ålder: 42 år

Bor: på Resarö, Vaxholm.

Karriär: Säljare, vd Studentmedia 2007 -2009, vd Academic Communication 2009 – 2015, rådgivare och föreläsare Academic Work 2015 – 2018. Sedan dess rådgivare, författare och föreläsare i eget företag.

Svante Randlert har arbetat med ledarskapsfrågor i mer än tio år. Han har skrivit flera böcker och betat av säkert 150 föredrag per år.

– Nästan vartenda föredrag slutar med att någon kommer fram och säger; tack det här var nyttigt. Nu får man väl vänta ett år till nästa kick-off innan man får ny inspiration igen. Det där fick mig att tänka…

Tanken slutade i podden Chefssnack. I hundra avsnitt har Svante Randlert pratat ledarskap med några av landets enligt honom vassaste chefer.

– Då fick jag i stället lyssnarmejl. Chefer berättade att de blivit inspirerade av något som några av gästerna sagt och funderade nu på hur de kunde få bolla sina utmaningar och behov i sin egen organisation med poddens gäster. Efter hundra sådana mejl tänkte jag; här finns ju en affärsidé.

Så sommaren 2019 sitter Svante Randlert och skriver på en affärsidé för en videorådgivningstjänst likt Mindler, Kry eller FirstVet. Men i stället för psykologer, läkare och veterinärer, så vill han erbjuda tillgång till de främsta rådgivarna. En digital tjänst i vilken man snabbt och enkelt kommer i kontakt med en expert för att få råd och återkoppling på problem man tampas med. Experterna skulle vara de bästa. Råden skulle handla om såväl ledarskap, som affärer.

Jag tror ju att det ledare kommer att behöva framåt är tillgång till löpande specifik expertis, mer än tillfälliga generella kurser.

Svante Randlert

– Till slut insåg jag att det aldrig skulle gå. Dels för att många chefer var ovana med digitala möten på den tiden, dels för att alla experter var fullbokade upp över öronen.

Sedan kom pandemin… digitala möten blev vardag, experter hade plötsligt massor av ledig tid och våren 2021 startade Wisory, en digital rådgivningstjänst där chefer enkelt köper en timmes expertråd.

Första året har gått över förväntan. Enligt Svante Randlert använder redan hundratals ledare tjänsten. Nu satsar företaget vidare på den internationella marknaden med engelskspråkig sajt och engelskspråkiga experter.

Förklaringen till framgången tror Svante Randlert ligger i den utsatthet många chefer känner och det stora behov av kunskap och stöd som finns där ute. I en undersökning av Deloitte säger 86 procent av CEO:s att lärande är det som kommer att göra företagen konkurrenskraftiga framöver.

Svante som själv varit i ledarskapsbranschen i många år tycker sig trots detta märka en attitydförändring när det kommer till chefsutbildningar. Behovet av kompetensutveckling är stort men leder kurserna man skickar sina chefer på till några beteendeförändringar i organisationerna? En undersökning från McKinsey visar att 75 procent av medarbetarna i de organisationer som ingick i studien var missnöjda med kompetensutveckling och lärande, och att endast 25 procent av kompetensutvecklingen hade effekt.

– Jag tror ju att det ledare kommer att behöva framåt är tillgång till löpande specifik expertis, mer än tillfälliga generella kurser, säger han.

Läs även

Annons