Jag startar efter semestern på samma sätt som jag brukar göra. Jag sätter mig nämligen ensam med datorn och tror att jag ska gå från absoluta nollpunkten i aktivitetsgrad till 100 procent – med mig själv som enda inspirationskälla. Och jag kommer fram till – som jag också brukar göra – att det inte funkar.
Man behöver andra! Få dricka kaffe och prata om den ljuva sommaren och den underbara semestern och långsamt rota fram portkoder, jobbnycklar och komma på vad jobbet handlar om. ”Då har man haft en riktigt bra och vilsam ledighet”, säger kollegan tröstande.
Bara den som har ett arbete kan drömmande unna sig saknaden av sina lediga lata dagar. Alla har inte den lyxen. Många av dem är unga och har ännu inte haft en chans att ta sig in på arbetsmarknaden. Unga som inte får bli vuxna.
Sommarens heta frågor har rört ungdomar. Från alla politiska håll har recept på lösningar presenteras på både skolan och arbetslösheten.
Om finansminister Borg skulle få göra om från början skulle han välja det tyska lärlingssystemet och den finska skolan, vilket du kan läsa mer om i intervjun med honom.
I det här numret fokuserar vi på hur man rekryterar för framtiden.
Det finns en förställning att man kan hitta den perfekta kandidaten, den som är klippt och skuren för det befintliga arbetet. Det funkar inte alltid. Dels kan de flesta av oss lära nytt, växa in i nya arbetsuppgifter med en grundbas av kunskaper så klart. Dels blir den som redan behärskar arbetsuppgifterna till fullo snabbt uttråkad av för lite utmaning. Och arbetslivet utvecklas och förändras så snabbt att det jobb den perfekta kandidaten rekryterats till idag inte finns imorgon.
Istället för att plocka en färdig blomma – så frö som får växa. Sök potentialerna inte färdiga kompetenser. Du som rekryterar, våga lite mer!
Nu vare sig vi vill eller inte går vi mot höst. Chefstidningen fyller den med allt från rehabiliteringsansvar till internkommunikation och ledarskap i politiskt styrda organisationer. Och du har väl inte missat att vi håller kurser! Om strategiskt twitter, sociala medier som ibland krockar med arbetsrätten och hur du som chef hanterar en mediastorm.
Eva Brandsma
Chefstidningen