”Stanna-samtal” kan få de bästa att inte gå

På många arbetsplatser har man ”exit-samtal" när medarbetare slutar. Satsa på ”stanna-samtal " istället, säger chefsrådgivaren Svante Randlert, vd på Wisory.

Foto: pressbild

–Jag brukar jämföra det med relationer. När folk går isär analyserar många varför det gick åt helsike, men det hade varit bättre att förstå det som gör skillnad och fungerar medan man var i relationen, säger han.

”Stanna-samtal” ska inte blandas ihop med utvecklingssamtal. De behöver inte vara formaliserade. I stället bör ”stanna-samtalen” ske spontant och informellt med organisationens mest engagerade och peppade medlemmar.

Läs också: Många chefsbyten att vänta 2022

– När jag berättar för företag om ”stanna-samtal” brukar jag fråga dem vilka anställda de har som vad de än säger alltid är på och alltid säger ”Yes! Vad kul! Nu sätter vi i gång” inför något nytt.  De som ”poppar först i popcornpåsen”, om man säger så, säger Svante Randlert.

Cheferna får skriva ner de namn som dyker upp först i huvudet och sedan brukar Svante Randlert fråga när chefen senast träffade dessa personer på tu man hand och frågade dem varför de är så engagerade i bolaget och varför de faktiskt är kvar?

Det handlar om att förstå på djupet varför de vill vara kvar.

Svante Randlert

– Det är ironiskt att vi så sällan frågar dem som är kvar om deras syn på saken. Varför lägger vi inte mer tid på dem som gillar oss?

Det är dock viktigt att inte ställa ”stanna-frågan” på ett sätt som om man är förvånad att de är kvar, eller framställa det som negativt eller konstigt att någon gillar arbetsplatsen, poängterar Svante.

– Det handlar om att förstå på djupet varför de vill vara kvar.

Inspiration och råd varje vecka i Chefstidningens nyhetsbrev. Anmäl dig HÄR

Kunskapen som kommer fram i ett sådant samtal kan med fördel användas i jobbannonser.

– I stället för att arbetsgivaren berättar varför en arbetsplats är bra – låt de här medarbetarna göra det med sina ord! Vilka lyssnar du mer på när du ska besöka ett hotell – hotellets PR-stab eller människor som besökt hotellet och lämnat omdömen om det? säger han.

Svante Randlert tycker förstås inte att företag ska ta bort sina exit-intervjuer, de är också viktiga.

–Men var medveten om att de ofta blir till för att vi inte tagit hand om de anställda, säger han.

Läs även

Annons