Chefstidningen gjorde ett upprop på Twitter efter årets bästa floskler inom ledarskap och arbetsliv. Vi fick svar med en rad med härliga trendiga uttryck! Positiva ord som placerar oss i tuffa gänget, men som inte fylls med betydelse förrän efter följdfrågor.
Text: Eva Brandsma
Givet att vi har en transparent organisation och fokuserar brett på att stävja utanförskapet så bör vi adressera alla och signalera att vi jobbar inkluderande.
Känns det bekant? Det här kanske är en beskrivning av din organisation? Varje ord är viktigt och positivt laddat men innebörden något vag.
Suzanne Rosendahl är språkkonsult och hon gillar floskler. Hon beskriver det som ett ”läte”. Med ett läte bryr man sig inte så mycket om vad man säger, det viktiga är att det låter som det ska i en viss grupp. Precis som på skolgården är det de tuffaste som bestämmer vad som är inne. Just nu är det ekonomiska marknadslätet mest på modet.
– Därför var det inte alls konstigt när Socialdemokraterna använde ordet ”affärsplan” när de beskrev sin politiska agenda. Det är ett ord som används i olika slags organisationer, men internt i partiet kände man inte igen sig.
Marknadsläte är något som alla i affärsvärlden vill härma för att visa att de tillhör flocken.
Problemet med orden är att de blir betydelselösa om de inte förtydligas. Någon måste borra i flosklerna och ta reda på vad de egentligen innebär.
– Och så är det med alla floskler, det är fina tankar förpackade i positiva medryckande ord. Om du vill veta vad som menas fråga helt enkelt efter exempel. Varför har vi inte satsat på kärnverksamheten, jobbat transparent, utanför boxen och levererat problemlösningar hela tiden, om det nu är så bra?
Suzannes floskeltopplista 2012:
Givet att (någonting). Statsminister Fredrik Reinfeldts favoritord. Betyder ”om”. Starkt uttryck som tas efter av till exempel Magdalena Andersson, ekonomisk politisk talesperson (S).
Transparent har blivit populärt som värdeord eller kärnvärde, vilket betyder öppen. Var allt som är transparent idag hemligt förut? Och vad är det som är genomskinligt? Jo, oftast är det helt ofarlig och ointressant information, typ årsredovisning och pressmeddelanden. Vem som ska gå först vid en neddragning eller chefens bonus ingår sällan i det transparenta.
Fokusera brett låter stort, nästan lite vidsynt, som helikopterperspektiv. Och samtidigt låter det handfast och skarpt. Att fokusera brett är en härlig paradox som innebär att man kan göra lite vad som helst, vilket är praktiskt, om man nu ska lova, alltså committa sig för något.
Utanförskapet verkar många vilja hjälpa in någonstans. In i på arbetsmarknaden, in i bostäder, i familjer, i praktik, i utbildning och inte minst in i statistiken. Men vilka bor i utanförskapet? Är det du eller jag? Snälla, ge utanförskapet ett ansikte! Låt de i utanförskap bli ett subjekt. Och förklara gärna samtidigt lite om reglerna i innanförskapet. Så att man vet om man ska vara i ute- eller innelaget.
Inkludera kan vara ett sätt att hantera utanförskapet. Uppenbart är att inkludera är något annat än att bli vän med, gifta sig med, anställa, värva eller ta in i kunddatabasen. Inkludera behöver absolut inte innebära ett fysiskt möte, nej inkludera sker helst bara i teorin och där kan många, ja till och med alla inkluderas. I praktiken är det lite svårare.
Adressera är lite mer tekniskt än att skicka eller rikta sig till. Vill man inte adressera någon så kan man alltid signalera sitt budskap i stället för att tycka, visa eller säga något.