Svenska företagare är naiva och lovligt byte för bluffare. Det menar Dick Malmlund, Varningsinfo.se.
Text: Eva Brandsma
Har du fått ett samtal från en telefonförsäljare som ringer från ett bolag som du inte riktigt hör namnet på, som hävdar att du anmält ditt företag till en sökoptimeringstjänst på nätet? Och nu är ditt fria abonnemang slut och du har bundit dig att betala för tjänsten i 24 månader à 995 kronor i månaden?
Då är du inte ensam. Om du inte blivit uppringd än kan du räkna med att bli det. Tusentals bluffsäljare ringer till svenska företagare dagligen. Det är en lukrativ bransch som omsätter över en miljard kronor om året. Hälften av de uppringda går på lurendrejeriet. Det säger Dick Malmlund, en av personerna bakom Varningsinfo.se som har som affärsidé att hjälpa lurade företag. Dick Malmlund var tidigare säkerhetschef på Svensk Handel. Där hjälpte man sina egna medlemmar som råkat ut för bluffmakare. Men de flesta företagare står utan en branschorganisation som kan bistå vid en bluff.
På Varningsinfo hjälper man alla som vänder sig till dem.
– Igår fick jag 50 samtal från olika företagare som hade fått samtal från telefonförsäljare som lurat dem att gå med på att säga upp ett avtal och ”bara” betala för åtta månader istället för 24 månader.
Blufföretagen är svåra att komma åt, de jobbar under olika namn och byter skepnad ständigt enligt Dick Malmlund. Och en av de gynnsamma fördelarna för de kriminella är att uppgifterna om företag är offentliga.
Adresser till alla svenska företag finns att hitta på nätet. AllaBolag.se, hitta.se, Eniro och Företagsdelen i telefonkatalogen är webbsiter där all information finns om svenska företag, kostnadsfritt. De fungerar på lite olika sätt men till flera av dessa siter kan man som företagare betala en avgift för att göra sitt företag mer synligt på nätet. Det vill säga de gör det som bluffarna säger sig göra.
Nämnda siter är några av de internetsiter som bluffarna snyltar på. De uppger att de ringer från ett påhittat bolag med snarlikt namn såsom ”HittaFöretagen” och ”Länsdelen Norden” vilka är två av de namn som bluffarna använt sig av den senaste tiden.
Men det är inte bara ”sökoptimering” som falska säljare vill prångla på den aningslösa kunden.
Erbjudande om att göra hemsidor, hjälp att hantera bluffakturor (!), hantera domänstölder, företagsköp av rengörningsmedel, toner till skrivare och lysrör är några andra lukrativa områden. Det finns så klart seriösa företag som säljer dessa tjänster – det är dem som de kriminella profiterar på.
– Jag vill inte vara elak men svenska företagare är otroligt blåögda. För det första måste man ställa sig frågor om det är logisk det blufföretagen säljer.
Han uppmanar alla att vara mycket mer misstänksamma och ifrågasätta fakturor och uppgifter per telefon. Och han har ett råd som han tycker att man alltid ska hålla sig till. Be att få ringa upp den säljare som ringer.
– Ingen som gör så blir lurad. Om säljaren säger att han bara har en telefon för utgående samtal ska du dra öronen åt sig. Det är 2011, det finns inga sådana telefoner.
På Varningsinfo.se får den som ringer råd hur man ska gå vidare. Vill man ha hjälp att driva ett ärende till domstol kostar det pengar, en avgift på ca 2 950:- kronor på ett år. Dick Malmlund bedyrar dock att när det gäller Varningsinfo så kommer du att veta om när det kostar och vad du säger ja till.
Råd:
– Lägg på. Om du inte klarar att vara oartig gör följande:
– Om du blir uppringd. Säg att du står olägligt till och be att få ringa upp. Ha för vana att alltid göra det! Om det så är en bokklubb eller ditt eget telefonbolag. Detta av två skäl
– 1) den som ringt dig följer ett säljmanus som bygger på att han ringer upp dig. När du ringer bryter du det manuset.
– 2) När du ringer upp kan du själv banda samtalet. Räkna alltid med att du är bandad när du blir uppringd. Det du har sagt ja till behöver inte vara den fråga du svarat på, bandet kan klippas.
Ruta:
Ett vanligt lurendrejeri är falska fakturor. Brevet ser exakt ut som ditt vanliga t ex telefonbolag. Men postgironumret är felaktigt. Betala därför alltid på din banks internetbank. Fyll aldrig i bank eller postgironummer manuellt, använd det kontonummer som du hämtat från banken.
Ruta
Domänstöld är en vanlig bluff. Du blir uppringd av ett företag som påstår att han har en kund som håller på att stjäla din domän. Han erbjuder sig att hjälpa dig att stoppa kunden och ta tillbaka domänen. Annars kommer det att bli så att när man säker på ditt företagsnamn hamnar man på en estnisk porrsite. Vill du det?
För 1950 kronor hjälper han dig att stoppa kunden. Sedan får du en räkning på 19 500 – det var nämligen 10 variationer på din webbadress som behövde stoppas.
Ruta
En annan bluff är en ”journalist” som ringer och vill göra en intervju med dig som företagare på orten. När intervju är gjord tvingas du som företagare att betala en dyr annons i ”tidningen”.
Ett bluffsamtal kan låta så här:
”Hej, jag heter Emil Svensson och jag ringer från Hitta hmhm. Du har tackat ja till ett gratis erbjudande vi har hade före sommaren att under sex månader använda våra tjänster som optimerar sökningen av ditt företag på nätet. Du har inte tackat nej till fortsatt abonnemang så nu löper avtalet med oss på i 24 månader á 995 kronor i månaden. Jag skickar en faktura på 23 880 kronor till dig. ”
Här opponerar sig den uppringda så klart. Vad har jag sagt ja till? När gjorde jag det? Vad har jag sagt ja till??
”Om du inte vill fortsätta vara kund hos oss kan vi säga upp avtalet. Då blir det en uppsägningstid på åtta månader och du betalar ”bara” 7960 kronor. Ska jag säga upp avtalet? Och skicka slutfaktura?”