Såg rött – gjorde succé

- Jag hade ingen aning om att jag hade kreativitet när jag började med det här, säger Peter Ek, vd på OBH Nordica. Det har jag upptäckt genom att jag fått utrymme för det. Just utrymmet för kreativitet är en av de faktorer som har gjort att varumärket OBH Nordica efter bara sju år är ett av Sveriges mest välkända.

– Jag hade ingen aning om att jag hade kreativitet när jag började med det här, säger Peter Ek, vd på OBH Nordica. Det har jag upptäckt genom att jag fått utrymme för det.
Just utrymmet för kreativitet är en av de faktorer som har gjort att varumärket OBH Nordica efter bara sju år är ett av Sveriges mest välkända.

– En viktig del av innovationen inom företaget är att identifiera var vi kan växa, menar Peter Ek.

Ett tänkande som funnits med sedan företaget startade. OBH Nordica skapades 2002 efter att den dåvarande verksamheten plötsligt blivit av med sina två största leverantörer – vilka stod för hälften av bolagets dåvarande omsättning.

– I stället för att halvera kostnaderna bestämde vi oss för att försöka växa med våra egna produkter, säger Peter Ek. Redan efter ett år med vårt eget varumärke hade vi samma omsättning som innan. Det blev en tankeställare. Vi kunde haft samma utveckling mycket tidigare, men vi var rädda för att ta bort något vi hade för att få något som vi inte visste vad det var. Resultatet visade vilken förändringskraft och potential till utveckling som verkligen fanns. Nu jobbar vi hela tiden med att ta initiativ till fler förändringar.

På ytan är det lätt att tro att OBH:s framgångar beror på två ganska enkla faktorer. Man satsar mer än konkurrenterna på tv-reklam, och så gör man sina brödrostar, kaffekokare och vattenvärmare i en alldeles egen röd nyans. Men Peter Ek menar att innovationsarbetet är långt viktigare än marknadsföringen.

– Man måste komma med rätt produkt i rätt tid och kunna kommunicera en unik egenskap. Det räcker inte att ersätta en produkt som redan finns.

Den klarröda färgen är i sig en verklig innovation.

– Den har fått konsumenterna att välja mellan vår röda elvisp och alla de andra. Det ger oss 50 procents chans att de väljer oss, säger Peter Ek.

Idag hör kunderna själva av sig med önskemål på fler och fler röda produkter eftersom de inte vill bryta temat i köket. Dessutom finns det hela fabriker i Kina som gör röda produkter för andra marknader än de nordiska, eftersom man insett att färgen säljer.

– Vi har startat en trend i Kina, säger Peter Ek nöjt.

Hur håll er man då innovationskraften levande inom företaget, så att man både kan förvalta och utveckla nya innovationer? – Det viktigaste är att bevara känslan vi har när vi beslutar oss för en ny lansering, som med den röda serien. Det handlar inte om att komma på ännu en ny färg, utan hur vi då visste att vi tänkte på ett nytt sätt kring traditionella produkter.

Och den känslan får man enligt Peter Ek genom att vara nära kunden.

– Det är inte så himla svårt om man går in på ett cityvaruhus och talar med personalen. Man kan inte gå därifrån utan ett antal förfrågningar. Det är inte mer vetenskapligt än så. Jag har själv hållit på med brödrostar sedan 1974. Då var vi ganska små och träffade alla leverantörer och kunder. Vi har hållit fast vid att de som jobbar med produktutveckling och sourcing måste vara ute i butikerna så de kan se vad vi kan tillföra.

OBH Nordica har inte har någon egen tillverkning utan samarbetar med leverantörer i Asien. Det är en fördel för innovationskraften.

– Vi kan utgå helt från hur vi tror att kunden kommer att reagera och styrs inte av produktionstekniker som bara ser problemen med att göra en produkt i flera färger.

Att företaget är en ganska liten organisation har också fördelen att medarbetaren snabbt får möjlighet att se frukterna av sitt engagemang.

– Får man bara jobba med en del av en produkt så känner man sig kanske inte så delaktig i resultatet. Hos oss kan man driva hela projektet: få en idé, testa och utvärdera med marknad och försäljning, hitta rätt tillverkare och ta fram ett prov, och till slut få se folk gå runt med produkten under armen på Åhléns city.

Hur hittar man då innovativa människor till ett snabbväxande företag?

– Det är många som är kreativa fast de inte vet om det, säger Peter Ek. En grundförutsättning är att man trivs och tycker att arbetsuppgifterna är roliga. Det är också viktigt med mycket frihet. Att bara göra det man blir tillsagd utvecklar inte kreativiteten.

– Det handlar inte så mycket om att göra kreativitetsövningar. Jag tror att alla ska tycka att det är roligt att gå till jobbet, är man sjuk ska man känna att man missar något. Det skapar en atmosfär där alla också vet att det förväntas att jag bidrar till att det ska vara så här kul.

På OBH Nordica är också alla i företaget hela tiden informerade om nya produkter och färger, trender och kampanjer.

– Vi har förmånen att ha produkter som alla kan förhålla sig till och vara med och tycka om. Det gör att alla, även logistik och ekonom är engagerade i nya produkter som ska komma och att man pratar med varandra över avdelningarna.

Peter Ek återkommer till att framgångsrik innovation bottnar i en nära kontakt med marknaden, och en stor frihet att prova idéer utan att vara rädd för att göra fel.

Det är inte bara snack. I vår ställer OBH Nordica för första gången ut på internationella mässor i Frankfurt och Chicago. Både produktutvecklare och marknadsförare är med för att få ta del av intrycken från kunder och konkurrenter.

Men mässdeltagandet innebär inte att man har byggt färdigt en exportorganisation och kan åka hem och trycka på knappen.

– Man måste inte vänta tills alla förutsättningar är klara och sedan sitta där med en avdelning som visar sig inte behövas, säger Peter Ek. Ett initiativ som det här kan inspirera, och inspiration gör att folk sträcker sig lite extra. Det är kanske det som är den största stimulansen? Att göra saker som inte är vardag. Jag får själv en kick av att åka och visa upp våra produkter för en ny marknad.

Det går också att vara för kreativ. Peter Ek får många telefonsamtal från uppfinnare som är övertygade om att de har patenterat den nya storsäljaren.

– Ofta har de fått bidrag till att ta patent och utveckla en prototyp, men ingen har bedömt hur det ska gå att kommunicera den till konsumenten. Uppfinnaren själv tror på alla de han mött som säger att de skulle köpa just en sådan. Men, jag skulle kunna sälja vad som helst till vem som helst på tu man hand. Konsumenten måste hitta fram till produkten på egen hand för att det ska bli en storsäljare.

Läs även

Annons