Lär dig att se din stress och dra ur kontakten

Snabba förändringar, tidspress och krav gör att många av oss går runt med ständigt höga kortisolnivåer. Hur gör man för att varva ner?

Karin Otterbjörk, föreläsare och författare till boken ”Palla trycket”.

Foto: Annika Wiman Krafve

Allt går i ett, vi öser på, planerar arbetsdagen i sängen kvällen innan och äter jobblunch.

– Så som dagens arbetsliv ser ut kan vi inte räkna med att de externa faktorerna är gynnsamma. Vi behöver ta ett stort eget ansvar för hur vi jobbar och hur vi vill må.

Karin Otterbjörk, föreläsare, utbildare i självledarskap och författare till boken ”Palla trycket” berättar att hennes engagemang och driv gjorde det omöjligt att hålla jobbtankar borta när hon egentligen borde ”koppla av”. 

– Jag kunde inte sortera, inte parkera jobbrelaterade tankar på jobbet.

Bristen på återhämtning ledde tillslut till tvångsmässig vila i form av sjukskrivning.

– Flera medarbetare berättade att de hade undvikit att komma till mig med frågor, för att jag verkat så otroligt stressad. Jag hade svårt att förstå. ”Vaddå stressad?” Jag tyckte själv att jag var lugn. Fast i själva verket pyste jag stress och kunde inte vara den chef de behövde. 

Karin Otterbjörk började läsa om hjärnan och förstod vikten av att ibland jobba emot sig själv. Dra ur kontakten.

"Jag pyste stress och kunde inte vara den chef de behövde."

Karin Otterbjörk

NY BOK

Karin Otterbjörk är föreläsare, utbildare i självledarskap och författare.

Palla trycket: Leda sig själv och andra till ett hållbart självledarskap (Liber)

book

”Palla trycket” är inte en stressbok för dig som är på botten utan en guide för den som har glaset halvfullt, säger hon.

– Hur gör man rent praktiskt för att hjärnan ska bli redo att tänka och jobba igen? Så att man inte svarar på däggdjurshjärnan, duckar för problem eller går igång på synpunkter och kritik som om det vore dödshot.

– En hjärna som inte fungerar optimalt gör att vi blir sämre på vårt jobb. Det påverkar hur vi utvecklas, hur vi klarar förändringar, relationer och beslutsfattande.

Hur bryter man det beteendet på bästa sätt då?

– Det handlar om att förstå vad som gynnar hjärnan, och sedan ändra vanor, skapa nya, rätt vanor.

Kan du ge några exempel på bra vanor som dämpar jobbstress?

– Återhämtning är en väldigt viktig del, både nattsömn men också hur du planerar din dag och din fritid.

Att planera pauser är helt nödvändigt.

Att schemalägga korta pauser under arbetsdagen, till exempel en gång var fyrtionde minut, och vara stenhård med det.

Använd tiden utifrån hjärnans aktuella form. Är du seg? Gör inte de tuffaste uppgifterna. Pigg? Ta tag i surdegar.

– Jobba med hjärnan, inte emot den – ge hjärnan det den behöver. Dansa, pausa är ett bra förhållningssätt, tycker Karin Otterbjörk.

Ytterligare ett råd är att fundera över ditt tempo i tal och kroppsspråk. Hur snabbt går det? Vad signalerar du med ditt kroppsspråk?

– Känslan av att inte kunna koppla ner och bara vara är ett tydligt exempel på att man behöver bryta vanor.

– Det är fantastiskt att älska sitt jobb, att vilja prestera. Det är bra att känna sig som en del av ett sammanhang, men vi måste också kliva ur sammanhanget för att få distans till jobbet, och förstå vad det handlar om, vad som är viktigt och vad som kan prioriteras bort.

Läs även

Annons