Missarna du inte vill göra vid lönesamtalet

Att prata om pengar är inte lätt. Att värdera bedrifter - ett minfält. Hur gör man för att inte misslyckas?

Nina Jansdotter, beteendevetare och karriärcoach

Foto: privat / Getty Images

För många chefer är den tidiga vårvintern en period laddad med frustration och oro. Nu åker betablockeraren fram. Kanske sömntabletterna med?

– Tiden runt lönesamtalen kan det bli väldigt jobbigt på många arbetsplatser. Värdesättande är knepigt. Det gör att starka känslor av orättvisa bubblar upp till ytan. Lönesamtalen blir en trigger och känslorna projiceras på chefen, säger Nina Jansdotter beteendevetare och karriärcoach.

Inspiration och råd varje vecka i Chefstidningens nyhetsbrev – anmäl dig HÄR

Ett lönesamtal är en förhandling, menar hon. 

– Ordet samtal låter ”snällare” men man ska inte vara rädd för att se det som den förhandlingssituation det faktiskt är. För båda parter. 

Tydlighet och en bra struktur ser hon som självklarheter för ett framgångsrikt lönesamtal. Men om du vill lyckas med ditt lönesamtal finns det också saker du absolut bör undvika.

Lönesamtalen blir en trigger och känslorna projiceras på chefen.

Nina Jansdotter

fällorna du inte vill hamna i vid lönesamtal

Blanda inte ihop lönesamtal med medarbetarsamtal. Medarbetarsamtal handlar om allt möjligt jobbrelaterat. Lönesamtal ska handla om lönen. Det är lätt att lönesamtalet blir ett sammelsurium av båda – håll isär.

Strunta inte i struktur. Missar du att ha en pedagogisk modell och tydliga bedömningsgrunder att utgå ifrån är det lättare att hamna i affekt. De flesta är mer resonabla om de förstår orsaken till ett beslut.

Glöm inte att prata om framtiden. Lön ska handla både om vad som varit och om det som komma skall. Lön ska vara belöning och morot. Sätt mål inför nästa lönesamtal. 

Akta dig för att premiera personliga relationer i lönesamtalen. Chefer är också människor. Men personliga relationer och  ”hur man är mot chefen” får inte påverka. Se upp med att ha en allt för personlig approach och lyft inte fram personliga egenskaper.

Tjafsa inte! Undvik att hamna i affekt. Och glöm inte att det går att avbryta ett lönesamtal. Om ni kör fast, ta en paus eller boka ett nytt möte.

Fall inte för hot. En del kör tufft ”rejs” och hotar med uppsägning. Ha is i magen.

Undvik diskussion om andras prestationer. Jämförelser med andra triggar känslan av orättvisa och missnöje. Ett vanligt argument är att en kollega tjänar mer. Men det är inte utifrån vad andra tjänar som bedömningen ska ske.

Privatekonomi hör inte hemma i lönesamtal. Hög hyra eller studielån som ska betalas kan inte få påverka lönesättningen. Visa empati men var tydlig med att det handlar om prestation och måluppfyllelse på jobbet. Inte hur mycket pengar man behöver. 

Glöm inte att föra anteckningar. Det gäller båda parter. Så undviker ni missförstånd och får en bra grund för uppföljning och missar utrymme för konflikt i framtiden. 

Missa inte feedback. En chef som vill förbättra saker är öppen för feedback på lönesamtalet. Gjorde du ett bra jobb?

Glöm inte att sammanfatta. Vad har vi landat i? Är vi verkligen överens? Fråga alltid vad din anställda tar med sig från samtalet.

 

– Att inte komma förberedd till lönesamtalet är inte någon bra idé. Är man inte förberedd kan man inte ha någon struktur. Har man ingen struktur är risken större för obehaglig stämning och onödiga konflikter, säger Nina Jansdotter. 

Ytterligare en fallgrop är att inte lyssna.

– Var inte för dogmatisk. Släng inte bara fram en siffra, ”så här mycket mer får du i lön” utan presentera ett förslag och ha tre argument med dig. Tre argument kan man hålla i huvudet och det blir inte heller övermäktigt för den andra parten. Lyssna sedan minst lika mycket som du pratar. 

Men tappa inte tråden. Lönesamtal är en feedbacksituation där instrumentet är lönen. Det är en bra idé att få din anställda att känna sig bekväm men inte för bekväm.

– Småprat kan vara bra, tillåt avstickare men missa inte att hålla tråden. Det är inte kafferast utan ett lönesamtal. 

Läs även

Annons