”Jag vet att de flesta av er har hört det här tidigare”. Orden ekar genom lokalen och på någon sekund är all entusiasm borta hos åhörarna. Man kan se hur de anställda suckar lite försynt och famlar efter sina mobiler. I tjugotvå år har jag föreläst på kickoffer och det känns som om det är samma agenda nu som när jag började. Det är som en ritual. Oftast är det vd som inleder och varje gång jag hör ”jag vet att de flesta av er har hört det här tidigare” får jag en lätt rysning. Varför berättar man något som alla redan har hört?
Så vd och andra i ledningen berättar att man har berättat det här förut, sedan berättar man hur det har varit. Det är oftast en ekonomisk arkeologi där man går igenom resultatet. I minsta detalj. Det är inte ofta det pirrar till hos publiken då inte.
Nu är det inte bara på kickoffer det är så här, utan på alla möten. Man gräver i det förflutna och redovisar framför allt hur det har varit. Framtidsfrågorna ägnas en liten stund på slutet och då är det oftast jag eller några av mina kollegor som ska avsluta tillställningen. Efter de arkeologiska utsvävningarna tidigare under dagen har man oftast dragit ut på tiden så framtidsavsnittet blir kraftigt förkortat.
Orden ekar genom lokalen och på någon sekund är all entusiasm borta hos åhörarna.
Göran Adlén
Kan vi inte förändra det här, snälla? Kan vi inte i förväg skicka ut det som de flesta redan vet, och sedan ägna tiden åt framtiden istället? Tänka framåt. Tänka nytt. Inte slösa bort viktig tid med att bara älta det gamla.
Vi måste förändra våra sätt att ha möten. Nu kommer generation Z in på arbetsmarknaden. De som är födda 1996 och senare. De som är uppväxta på de digitala plattformarna och som har lärt sig att man faktiskt kan lära ut hur man bakar en äppelkaka på trettio sekunder och som tycker att Youtube-klipp på tio minuter är en långfilm. Det är dessa anställda som nu ska lyssna på en ekonomigenomgång i fyrtiofem minuter, med ett innehåll de redan har hört. Du förstår utmaningen hoppas jag.
Kan vi inte bara bestämma att nu gör vi möten som är anpassade för 2022? Vi blickar framåt. Vi står inför fantastiska möjligheter. Självfallet en del hot. Men mest möjligheter. För kom ihåg att när du vågar lämna den klassiska mötesagendan och skapa något nytt, då sitter med stor säkerhet medarbetarna hos era konkurrenter och får höra ”jag vet att de flesta av er har hört det här tidigare…”
Lycka till!
Göran Adlén är en av Sveriges mest prisbelönta föreläsare. Han har skrivit åtta böcker och i tjugo år levererat trend- och omvärldsrapporter. Han har en brinnande passion för skapa organisationer som vågar tänka nytt och hans ledord är våga, älska, spring.