
"Samarbete har blivit det nya slöseriet. Vi behandlar det nämligen som något som bara ska ske av sig själv", skriver Alexander Löfgren. Foto: Anna Lirén
Verksamheter i både privat och offentlig sektor befinner sig i ständig utveckling av nya teknologier, processer och organisationsmodeller. Men mitt i detta digitaliserings- och rationaliseringsfokus försummas något avgörande för att kunna uppnå de önskade resultaten: vår mänskliga förmåga att samarbeta.
Samarbete har blivit det nya slöseriet. Vi behandlar det nämligen som något som bara ska ske av sig själv. Resultatet är otydliga uppdrag, oklara roller, ineffektiva möten och projekt som havererar eller rinner ut i sanden.
Det som saknas är systematisk samarbetsträning. Varken skolan, arbetslivet eller civilsamhället erbjuder varaktiga arenor där vi regelbundet övar på att samarbeta på systematisk grund. Och vi blir bara bra på det vi övar på.
Däremot behöver vi inte ännu mer samarbete som skapar ytterligare mötesmani som belastar. Vi behöver bli bättre på att samarbeta smart så att det avlastar. Och när artificiell intelligens och automatisering tar över allt fler uppgifter blir träning i mänskligt samspel, kreativ problemlösning och gemensam beslutsförmåga tillsammans med teknologin helt avgörande för att uppnå rätt resultat i rätt sammanhang. Utvecklingen av vår kollektiva mänskliga intelligens riskerar annars att halka efter den artificiella.
Regelbunden samarbetsträning genom beprövade metoder ökar prestationen i arbetsgrupper upp till 22 procent efter endast 8 veckor.
Alexander Löfgren
Redan 2020 visade forskningen i kollektiv intelligens vid Handelshögskolan att regelbunden samarbetsträning genom beprövade metoder som tillämpas i digitala verktyg ökar prestationen i arbetsgrupper upp till 22 procent efter endast 8 veckor. Sedan dess har forskningen och utvecklingen av träningsverktygen inom detta område gått fort framåt. Numera kan träning av samarbetsvanor och kultur integreras i den digitala arbetsvardagen lika naturligt som vi använder e-post, chattar, har videomöten och samskapar dokument.
Chefer och ledare på alla nivåer i offentliga verksamheter och i det privata näringslivet måste nu ta samarbete som kompetens på lika stort allvar som teknik, ekonomi och styrning. Samarbetsförmåga behöver byggas in i utbildningar, i chefs- och medarbetarutveckling och i verksamhetsplanering.
Det räcker inte att en verksamhet har världsledande teknik och processer om människorna i organisationen inte klarar att samverka med varandra kring det som faktiskt betyder något.
Alexander Löfgren, doktor i industriell ekonomi vid KTH och konsult på Influence AB.
Rådgivare till den digitala forskningsbaserade samarbetsplattformen CIBoost.