Idag ska man ha god självkänsla. Det hör till om man vill bli betraktad som lyckad eller framgångsrik. En gång i tiden var det nog inte lika vanligt att fråga om just den där inre tilliten och tryggheten om du redan hade en hög inkomst eller en imponerande titel på visitkortet. Det räckte för att bli kallad framgångsrik.
Idag är det annorlunda. Du ska vara nöjd med dig själv, inte på låtsas, utan på riktigt. Du ska älska dig själv och det du gör.
Det är egentligen ganska paradoxalt: att framgång ska komma inifrån har blivit det nya ”utifrån-kravet”. Budskapet möter oss överallt – framförallt i ny självhjälps- och hälsolitteratur, i livsstilsmagasin och i TV-program och det avspeglas i unga människors förväntningar på arbetsliv och karriär, något som är mycket tydligt i studier som mäter arbetslivsvärderingar bland unga. Framgång i arbetslivet stavas stolthet, självkänsla och lust.
Vi har i arbetslivet gått från ”erkänsla” – dvs ett yttre erkännande och uppskattning – till ”självkänsla” – dvs ett inre, äkta godkännande. Och det senare är i själva verket mycket svårare att uppnå än det förra. Sannolikt är det extra svårt för unga att känna sig framgångsrika i den nya bemärkelsen eftersom den inre självkänslan är något som ofta kommer av mognad, erfarenhet och träning.
I mitt arbete träffar jag många chefer och de beskriver ofta sina yngsta medarbetare som otåliga och extremt törstande på bekräftelse. Men kanske är det inte så konstigt att unga uttrycker de här behoven så starkt. Utifrån-pressen att ständigt utvecklas i sitt inre och känna äkta självkänsla har nog aldrig varit starkare.