Köp inte av oss!

Det är kunderna som vet hur vi kan bli bättre. Samtidigt måste de förstå vårt uppdrag. Så resonerade Systembolaget när de bjöd in alla som ville till att prata förbättringar på Facebook. Nära 6000 förslag kom in på ett par veckor.


Det är kunderna som vet hur vi kan bli bättre. Samtidigt måste de förstå vårt uppdrag. Så resonerade Systembolaget när de bjöd in alla som ville till att prata förbättringar på Facebook. Nära 6000 förslag kom in på ett par veckor.

Text Eva Brandsma


En företagsidé som går ut på att sälja så lite som möjligt av sin vara kan vara lite svår att förstå för den utomstående. Därför kände Systembolaget att de behövde bli tydligare för kunderna. För vad skulle hända om de, likt andra företag, satsade på att sälja så mycket som möjligt? Hur skulle de då klara ett av sina huvuduppdrag, vilket är att minska alkoholskadorna i landet?

Andris Zvejnieks är kommunikationschef på Systembolaget. Han är belåten med den kampanj de drog igång förra året. Syftet var att öka kundernas kunskap och nöjdhet utan att sälja mer alkohol. Upptakten var att i reklamfilm visa ett Systembolag som gjordes om till ett säljande bolag. Där skyltas med ”veckans vara” och kunderna uppmanas att ”ta tre betala för två!” Extrapriser och lockpriser – allt för att få kunden att köpa så mycket alkohol som möjligt.
­– Vi ville visa att det sättet att driva butik inte är förenligt med vårt uppdrag att minska alkoholkonsumtionen, säger Andris Zveijniek. Samtidigt ville vi bjuda in kunderna att vara med att hjälpa oss att vara så annorlunda som vi är, men samtidigt bli ännu bättre.

Den externa kampanjen gick över förväntan, berättar kommunikationschefen. Systembolaget fick på kort tid runt 23 000 vänner på Facebook vilka uppmanades att tala om vad som kunde bli bättre. Ett vinnande förslag skulle få ett hembesök av Årets Kock, var det utlovade priset. Nästan 6000 förbättringsförslag lämnades.
Att använda Facebook som plattform att diskutera idéer tycker Andris är en strålande idé. Dels finns den redan, folk är väl bekanta med den och den är gratis. Dels lätt att administrera. Och omedelbart när ett förslag lämnas, kommenterar andra ”vänner”. Ett sätt att mäta om andra kunder tycker att det är ett bra förslag och om det är något som skulle användas. Det handlade om allt från ölkylar till bättre information.
– Juryn fick stor hjälp av kommentarerna när de skulle värdera de olika förslagen och kora en vinnare.

Priset gick till en etikettskrivare. Idégivaren tyckte att det skulle vara bra att kunna trycka ut den lilla informationstexten som beskriver vinet där det står på hyllan i butiken.
– Det tyckte vi var väldigt bra. Det säljer man inte mer vin på. Men man kommer kunna trycka ut en etikett och sätta på flaskan så att man kommer ihåg vad det passar bäst till.
Den vinnande idén ska testas i några utvalda butiker under hösten.
Några hundra av resten av förslagen är så intressanta att de också kommer att användas i Systembolagets fortsatta utvecklingsarbete.

Att använda kunder för att förbättra sig är utmärkt, menar Andris Zvejnieks. Dessutom öka kunskapen om Systembolaget samtidigt.
– Normalt får vi kanske in ett par förbättringstips i veckan. Det här var något helt annat.
Och att använda sociala medier är helt rätt. Men han skulle vilja utveckla idégivandet så som den amerikanska kafékedjan Starbucks gör.
– Där kan man som kund följa sitt förslag som man lämnat på hemsidan. En moderator berättar för den som tipsat vad som händer. Det kan vara en som föreslagit att man skulle sätta ett öra på en kaffemugg, den kan få reda på att nu är den under tillverkning och kommer till kaféerna i vinter.
Då menar han blir kunderna ännu mer angelägna om att hjälpa företag de gillar att bli ännu bättre.

//slut text//








Läs även

Annons