De skapade en skuggledningsgrupp bestående av studenter

Skulle ni våga ta in ett gäng studenter för att framtidssäkra er affärsplan? Ledningsgruppen på Kappahl vågade.

Mika Björkman, Miruno consulting och student vid Lunds universitet och Anna Andihn, direktör HR & Communications på Kappahl Group

Foto: pressbilder

– Det ska erkännas att det var lite nervöst först. Ska vi verkligen skicka hela vår affärsplan till ett gäng studenter? Kan man ens göra så?

Anna Andihn, direktör HR & Communications på Kappahl Group, minns hur det var när Kappahls ledning introducerade en skuggledningsgrupp bestående av studenter från Sveriges stora universitet.

Alla i ledningsgruppen fick en egen skugga, en ung mentor med den senaste forskningen i färskt minne, men studenterna fick också i uppgift att granska företagets nya affärsplan.

– Att jobba med omvänt mentorskap var inte nytt för oss. Det har vi gjort tidigare i samarbete med Mitt liv som arbetar med mångfald och inkludering. Och att ha studenter i alla delar av verksamheten var inte heller något nytt då vi ofta har ambitiösa praktikanter här. Men att släppa in studenterna i ledningsgruppen, och att visa dem affärsplanen….

Läskigt eller inte – affärsplanen skickades ut. Studenterna bjöds in och projektet blev en succé. Den juniora ledningsgruppen skuggade hela våren 2024 ledningen och hade löpande möten och sessioner, de tog del av planer och strategier, bollade idéer och utmanade valda sanningar.

– Vi är ju vana att bolla med varandra och med andra i branschen – att här få helt andra perspektiv var jättenyttigt. Och när det gäller affärsplanen så känner vi att de bekräftade de vägval vi gjort. De hjälpte oss att framtidssäkra våra insikter och gav oss bättre förståelse för nästa generation av kunder. Men också för nästa generation arbetssökande som vi vill ska jobba med oss. Att hållbarhet är det stora fokuset var tydligt, säger Anna Andihn.

Att skuggledningsgruppen kom till handlade mycket om perfekt tajming. Kappahls kultur handlar mycket om att uppmana medarbetare att testa nya arbetssätt. Mod och nyfikenhet premieras.

Man måste våga testa nya saker.

Hur ska man annars komma vidare?

Studenterna fick i uppgift att granska företagets nya affärsplan.

Anna Andihn

Så samtidigt som Anna Andihn satt och funderade på omvända mentorskap ringde Mika Björkman, student i entreprenörskap på Lunds universitet. Hon jobbade med en affärsidé – som en del av magister programmet ”Entreprenörskap och innovation”. Hon var övertygad om att den kompetens och de perspektiv som studenterna runt henne hade borde komma andra företag till nytta. Varför inte genom juniora ledningsgrupper? Hon pitchade idén till Kappahl och deras samarbete blev ett slags pilotprojekt för det som idag är företaget Miruno consulting. Ett bolag som erbjuder juniora ledningsgrupper.

– Våra juniora ledningsgrupper erbjuder nya insikter och perspektiv men de kan ju också vara ett sätt att lära känna nya talanger som kanske kan arbeta på ert företag i framtiden, säger Mika Björkman.

Att få studenter som vill ställa upp på detta är inte svårt, säger hon. Tvärtom.

– Det är så klart ett otroligt tillfälle att få gå som junior säljchef eller junior vd ett par månader. Det ger många gånger mer än ett traineeprogram, och är en bra grej att ha med på sitt cv.

– Jag uppmanar andra företag att testa samma sak. En junior ledningsgrupp är ett bra sätt att få in nya perspektiv. Men det krävs mod och tillit för att få full effekt. Bestäm er innan för att våga visa era strategidokument till exempel, säger Anna Andihn.

Därför ska du mäta din ledningsgrupp

Läs även

Annons