Chefen som lekledare

Peter Settman lever på att leka. Produktionsbolaget Baluba där han är vd, satsar på att bli det mest kreativa bolaget i Norden – och framgången ska lekas fram.

Peter Settman lever på att leka. Produktionsbolaget Baluba där han är vd, satsar på att bli det mest kreativa bolaget i Norden – och framgången ska lekas fram.

Framför kameran är han program-ledaren som lockar miljontals tv-tittare, bakom en driven företagsledare som sällan pausar. Peter Settman befinner sig i ständig rörelse, både i kroppen och i huvudet. Och han är övertygad om att vi alla kan locka fram den egna kreativiteten, bara förhållandena är de rätta. Det ledde till att han för ett par år sedan uppfann Balubaleken, som han kallar den.
För att hitta sin egen kreativitet måste man öva. Och öva igen.
Inom företagsutveckling brukar man tala om ”thinking outside the box”, det vill säga, våga tänka annorlunda och nytt. Men Peter Settman är av motsatt uppfattning. För honom fungerar det bäst att stanna inne i boxen i den kreativa processen.
– Jag får prestationsångest om någon säger att jag får göra precis vad jag vill. Men ge mig förutsättningar så blir det bra. Då går hjärnan i gång.
– Lek med tanken att jag ska skissa på ett tv-program som ska locka äldre kvinnor och sändas en tidig vardagskväll. Då skalar jag bort en massa alternativ och processen kan börja.

Det var där någonstans idén till leken föddes. Peter Settman samlade med-arbetarna till ett möte för att spåna idéer till ett tv-program.
På bordet placerade han tre högar med lappar. I den första låg budgeten, med olika summor, från 50 000 kronor till tre miljoner och så sponsring. I den andra högen fanns olika genrer; barnprogram, underhållning, drama/såpa och fakta. Och i den tredje högen placerade han olika ämnen; fiske, sex och samlevnad, bröllopsbestyr och religion. Medarbetarna delades in i -grupper med tre till fyra deltagare i varje, som fick dra en lapp ur varje hög och ge sig iväg för att komma på idéer.
– Det blev helt sjuka kombinationer, sådana man sällan kunnat föreställa sig.
Men det allra viktigaste var ramen. Grupperna fick tio minuter på sig att arbeta för att sedan komma tillbaka för redovisning.
– Med så kort tid hinner man inte värdera. Det är bara att sätta i gång, kavla upp ärmarna och tänka helt vilt. Och det var det som var själva poängen-.
Grupperna presenterade sina förslag genom pitchning, som det heter i mediebranschen. Och grupparbetet gav resultat.
– Tanken från början var bara att ha roligt och komma loss i den kreativa processen. Och roligt blev det, helt absurt, men också företagsmässigt bra. – Ur leken föddes tre, fyra riktigt bra idéer som vi har arbetat vidare med.
Peter Settman är övertygad om att övningen verkligen fungerar.
Utan leken hade det aldrig hänt. Men ska man omsätta idén till ett annat företag måste man titta på den specifika verksamheten. Vi genomförde leken på ett riskkapitalbolag och det fungerade alldeles utmärkt.

Det började med skådespelardrömmar på Södra Latins gymnasium i Stockholm. Mötet med en inspirerande klasskompis resulterade i att Peter Settman och Fredde Granberg blev ”Ronny och Ragge” med hela svenska folket ett par år efter studenten.
Idag är kreativiteten Peter Settmans levebröd. För lite drygt 20 år sedan startade han tv-produktions- och eventföretaget Baluba. Idag har företaget drygt 20 anställda och är sålt till finska riskkapitalbolaget Capman, med Settman som vd.
Baluba ligger bakom en rad kända tv-program. Hey Baberiba, Fredag hela veckan, Playa del Sol och Dansbandskampen, för att nämna några.
På företaget finns regler, som Peter Settman är noga med att hålla, för att medarbetarna ska utveckla kreativi-teten.
– Egentligen har jag ingen uttänkt metod, men vi har några viktiga förhållningssätt. Man får inte värdera tankar som dyker upp på idéstadiet. Så här: När någon presenterar en idé, får man inte säga ”Ja, det var ju bra, men lyssna på det här, det är kul” eller ”Åh, det har jag hört förut”. Den kreativa processen måste få vara ett flöde.
Peter Settman gillar att arbeta snabbt. Det är också ett sätt att skydda sig från värderingen.
– Får du ett uppdrag som ska vara klart på två timmar hinner du inte värdera. Det är känsligt att presentera en tanke, får man en smäll är det förödande.
Hur gör du för att inte kväva medarbetarna med din egen kreativitet?
– Man får tygla egot, helt enkelt. När jag var yngre hade jag större bekräftelsebehov, nu tänker jag på uppdraget. Gör jag det här för mig själv eller för företaget? Jag blir belönad när jag håller tillbaka mig själv. Det lockar fram flödet hos andra.
Och när den egna kreativiteten går på tomgång, tar Peter Settman helst en promenad.
– Att gå är oerhört bra för tankeverksamheten. Ibland går jag ensam och ibland går vi flera tillsammans. Det har alltid fungerat. Framför -datorn händer aldrig något, den är mer ett verktyg.
– Och så har jag alltid ett stort block och pennor med mig. Gärna A3. Allt måste få plats. Värdelösa funderingar och små teckningar.

Peter Settman talar mycket om processen, att den måste få ha sin alldeles speciella gång. Från det fria, vilda flödet över det han kallar flumdelen för att slutligen nå fram till det avgörande beslutet.
– Det vanligaste felet många gör är att vara för snabb i processen. På de flesta företag vill man vara effektiv och skalar gärna bort den lekfulla delen. Min erfarenhet är att det sällan funkar.

Bakgrund Baluba
» Peter Settman -startar Baluba 1989.
2009 säljs Baluba till riskkapitalbolaget -Capman. Tillsammans med tre nordiska -produktionsbolag -bildas Northern -Alliance Group.

» Northern -Alliance Group producerar över 60 tv-serier med olika inriktningar. Moskito i Finland, Gong i Danmark och Monster i Norge gör också reklamfilm.

Läs även

Annons