– Jag vill helt enkelt hjälpa interimschefer att lyckas med sina uppdrag. När man kommer in som interimschef kan det vara lite som att landa i fallskärm bakom fiendens linje. Man dimper ner i en organisation, kanske för att en chef slutat hastigt eller för att något problem har uppstått. Många tycker det är jobbigt med förändring, i värsta fall får man folk emot sig, som ogillar att man kommer och ”lyfter på lock.”
Idén till boken tog fart i och med egna erfarenheter. Johan Seltborg berättar om några av sina första uppdrag:
– Under mina allra första uppdrag tyckte jag att det var jättesvårt. Jag hamnade i många situationer jag aldrig varit i tidigare och upplevde att jag inte hade någon att fråga om råd. Jag sökte efter böcker, guider men hittade ingenting.
Kan du ge exempel på egna erfarenheter av att misslyckas?
– Jag har bland annat fått höra att jag varit för långsam med att boka in kundmöten. Det var jobbigt. Vid nästa uppdrag agerade jag därför blixtsnabbt men då fick jag höra att det inte heller var bra, att jag borde ha stämt av först, inte bara agerat på eget bevåg. Jag tyckte att jag gjort flera klockrena åtgärder för att spara pengar men ledningen var ändå inte nöjd, berättar Johan Seltborg.
I vanliga fall kanske man har år på sig - som interimschef kan det röra sig om några månader.
Se till att få en tydlig uppdragsbeskrivning – annars vet du inte vad du ska göra och då är det svårt att göra rätt.
Kolla av att det är förankrat hos alla intressenter varför du är där. Det är huvudsakligen uppdragsgivarens ansvar, men ta reda på om det är ordentligt gjort. Fattar folk inte varför du är där kan det bli svettigt.
Visa vad du gör – vad har du som interrimschefen gjort den här månaden? Var noga med att visa upp resultat.
Förstå att du måste vara bekväm med att sälja in dig själv. Du behöver inte älska det men klarar du inte att sälja in dig blir det svårt att hitta uppdrag.
Stäm av dina initiativ och belsut med uppdragsgivaren, så att du inte glider iväg från förväntningarna. Som chef är man van att vara beslutskraftig men när man kommer utifrån är det viktigt att hela tiden stämma av.
– Det har också hänt att jag kommit till arbetsplatser och ingen vet eller fattar varför jag är där, helt enkelt därför att ingen kommunicerat ut det tydligt nog till medarbetarna.
Poängen, menar han, är att många av fallgroparna är svåra att förutse. Ytterligare en tanke med boken är att hjälpa till att förstå om ”interimschefande” är rätt väg att gå får någon som inte provat. Det som upplevs som för frihet för en chef kan kännas som ett ok för en annan.
Läs också: Så får du bäst utbyte av en interimschef
– Det är viktigt att vara medveten om att det verkligen inte passar alla. Det är ett annorlunda sätt att jobba som innebär att man tar sig an uppdrag snarare än att leda på lång sikt. Man förväntas komma in och göra skillnad på kort sikt. I vanliga fall kanske man har år på sig – som interimschef kan det röra sig om några månader.
Johan Seltborg påpekar att även uppdragsgivare kan ha nytta av boken. I och med pandemin har arbetsmarknaden blivit ännu mer rörlig och det blir allt vanligare att företag tar in interimschefer. Precis som det därför finns många oerfarna interimschefer finns också oerfarna uppdragsgivare. Det är till exempel vanligt att uppdragsbeskrivningen man får när man kommer in på en arbetsplats är otydlig. Man beskriver ansvar men inte vad interimschefen förväntas åstadkomma, säger Johan Seltborg.
Varje kapitel inleds med en anekdot som följs av lärdomar och en slutsats kring olika framgångsfaktorer.
– Alla anekdoter handlar om ett misstag eller ett ”klavertramp” och sedan följer jag upp med exempel på hur man gör för att inte hamnar i de situationerna.