I USA går det inte att blunda längre. Miljontals anställda lämnar sina jobb i rekordfart. Fenomenet kallas The Great Resignation. Anledningen?
– Chefer tror kanske att det handlar om att lönen är för dålig eller att det saknas möjligheter att göra karriär på företaget. Men undersökningar visar att den främsta anledningen till att folk slutar sina jobb är att de inte har känt sig uppskattade av sin chef, säger Ralf Specht, författare till boken ”Corporate Soul”.
Här finns alltså ett glapp mellan chefers och anställdas bild av verkligheten. Många chefer stoltserar med sin ”fantastiska företagskultur” men i verkligheten är det väldigt få anställda som kan svara på vad företaget har för mål och varför man gör det man gör, menar Ralf Specht.
Läs också: Pressad rekrytering när fler hoppar av i slutskedet
– Det spelar ingen roll om det är en liten bensinmack eller ett stort techbolag. För att lyckas i dag måste företag se till att de anställda upplever meningsfullhet, känner delaktighet och förstår syftet med att utföra sitt arbete. Först då kan man prata om ett besjälat företag. Vinsten blir nöjdare anställda och bättre business, säger Ralf Specht. Risken med det motsatta, själlösa företag, är precis det vi nu ser menar han.
Det spelar ingen roll om det är en liten bensinmack eller ett stort techbolag. För att lyckas i dag måste företag se till att de anställda upplever meningsfullhet, känner delaktighet och förstår syftet med att utföra sitt arbete.
Ralph Specht
– Folk slutar därför att dom inte känner uppskattning och meningsfullhet. Marknaden har förändrats. Själlösa företag är helt passé.
Med boken vill han ge chefer verktyg att förvandla företag till ”inspired communities”, eller ”inspirerande gemenskaper” där de anställda kan identifiera sig med sin arbetsplats.
Är det verkligen vad folk vill ha? Det låter som ett sätt att få folk att ”bli” sitt jobb.
– Det verkar som det. Många studier tyder på att det får anställda att må bättre av att förstå varför de utför sitt arbete. Det handlar inte om exploatering eller att få anställda att bara tänka på sitt arbete. Det handlar om att chefer måste inse att de anställda behöver få nånting tillbaka. Alla tjänar på att personalen mår bra och ”känner för” sitt företag. Då bryr dom sig om sitt företag och det skapar ett större värde för alla.
Hur vet man om man lyckats skapa ett företag med själ?
– Det är inte chefer och ledare som avgör om ett företag har en själ, det kan bara de som arbetar där svara på.