Jätten Coop krymper – ”Inte värnat varumärkets historia”

För att kunna köra framåt måste man titta i backspegeln, värna sitt varumärkes historia och tradition. Sara Kristoffersson skriver om dagligvarukedjan Coops borttynande.

– Det räcker inte med att vara innovativ, ett företags historia är oerhört viktig. Att veta varifrån man kommer och förstå vad det har för betydelse och hur det format företaget är nödvändigt för att förstå hur man ska gå vidare in i framtiden. 

Läs mer om: History Marketing och värdet av att ta med sig sin historia in i framtiden. 

Sara Kristoffersson är konstvetare, författare och kritiker. Sedan 2015 är hon professor i designhistoria på Konstfack. I boken ”Det förlorade paradiset – Berättelsen om Konsums uppgång och fall” skriver hon om hur, nordens största industrikoncern monterades ner under tystnad.

En gång i tiden var den lokala Konsumbutiken samhällets centrum. Under stora delar av det svenska 1900-talet hade det medlemsägda företaget haft en unik position på marknaden och trängt in i folkhemmets alla vrår. 

I dag är det ett företag i kris. Coop har gått från att vara Nordens största företag med 80 000 anställda – till att endast bestå av matbutiker som drivs av ett 20-tal konsumentföreningar. De senaste åren har föreningarna gjort enorma förluster, marknadsandelen krymper och det finns i stort sett inga tillgångar kvar att sälja.

– Vi måste vända den nedåtgående trenden och det måste ske nu, sa Kooperativa förbundets ordförande Leif Linde till Dagens Nyheter i juni 2024.

Vad hände? Varför gick drömmen i kras? Fram till 80-talet var Konsum ett väldigt starkt varumärke. Sara Kristoffersson menar att det inte har skötts på ett omsorgsfullt sätt.

Konsum går på knä redan på 70-talet men den stora smällen kom på 80-talet. En ny marknad växer fram och den 80-åriga framgångsagan börjar att lida mot sitt slut.

– I decennier var man först, störst och bäst och så plötsligt är man inget av det. Konsum var en affärsidé som klaffade perfekt med sin tid. 

Man skulle bidra till materiell välfärd, och erbjuda människor billigare och bättre mat, men när det var uppfyllt, hur skulle man gå vidare? 

– Människor ville istället ha mångfald, valfrihet och identitetsskapande. Den utmaningen klarade man inte. 

Det handlar till stor del om samhällsförändringar. Men bristande ledarskap är också en viktig del, tror Sara Kristoffersson. 

– Konsum gick in i en ny tid som krävde något annat. Jag tolkar det som att det saknades 

expertis i affärsutveckling, hur skulle de bevara kärnan i sin affärsidé men samtidigt bli tidsenliga?

Till exempel var en  röd tråd för Konsum, genom 1900-talet, att man inte kan slösa på jordens resurser, den traditionen finns i företaget och man hade kunnat plocka upp det och knyta an till det, menar Sara Kristoffersson.

– Det handlar inte om att sträva bakåt, utan om att välja väg. Som företagsledare behöver man veta vad som finns bakom en – för att kunna förklara den resa företaget gjort och hur man valt att gå vidare.

Meningen med chefsjobbet – hur hittar man den?

Läs även

Annons