Svenska chefer läser för lite böcker

Bokförlaget Volantes grundare Tobias Nielsén tror i alla fall det. Och drömmer om boksamtal i näringslivet.

Tobias Nielsén, grundare och vd för bokförlaget Volante.

Foto: Peter Jönsson

T

obias Nielsén är grundare och vd för bokförlaget Volante och han har genom åren gett ut högvis med ledarskapstitlar. Också läst dem alla. Han är som han uttrycker det ”väldigt, väldigt intresserad”.

Jag tänker på de här böckerna varje dag. När jag tränar ungarna i friidrott eller bandy, när jag spelar tennis, är på jobbet… Böcker jag läst formar i princip allt jag gör. Också min organisation, säger han och nämner snabbt Daniel Kahnemansnya bok (Brus: det osynliga felet som stör våra bedömningar – och vad du kan göra åt det), svensk-amerikanen K Anders Ericsson (Peak: vetenskapen om att bli bättre på nästan allt: sanningen bakom 10 000-timmarsregeln) och Cal Newport (Deep work: hur du finner fokus och djupjobbar i en distraherande värld) innan han avslutar med ett resonemang om nödvändigheten i att ständigt fokusera på nästa slag – om det förra var dåligt. Och då pratar han plötsligt om tennis. Men egentligen refererar han till Micael Dahlens bästsäljande bok Nextopia, som på många sätt blev startskottet för Volante för drygt tio år sedan. Sedan dess har förlaget sålt nästan en och en halv miljon böcker och förvärvat talaragenturen Speakersnet.

Frågar man Tobias Nielsén bör ledare leta böcker på andra hyllor än den märkt ”Managementlitteratur”. Hellre styra mot psykologi, beteendevetenskap, teknisk utveckling, politik, filosofi – eller skönlitteratur…

– Jag talar hellre om böcker för ledare, än ledarskapsböcker. Jonna Bornemark till exempel, är en strålande ledarskapsguru, men egentligen filosof. Jeff Bezos lyfter alltid Kazuo Ishiguros Återstoden av dagen som viktig för hans företagargärning och både Bill Gates och Barack Obama läser mycket och kommer med många boktips. Och jag vet att många företagsledningar påverkats av Kahnemans beteendeklassiker Tänka snabbt och långsamt. Viktig kunskap för ledare finns att hitta i många genrer, säger han.

Det finns ingen Bezos eller Gates som pratar böcker här.

Tobias Nielsén

Men läser svenska chefer böcker? Nja, förutom några riktiga storsäljare är väl inte böcker för ledare det förläggare blir rika på, och ni vet väl vad man brukar säga om svenska affärsmän på middagar?

– Att franska affärsmän undviker dem på grund av torftiga samtalsämnen? Jo, jag vet. Pengar och golf, va? Eller kanske snarare Tesla och padel nuförtiden…? säger Tobias Nielsén och tillägger att det nog är ganska illa ställt med läsandet.

– Jag upplever att vi inte har ett samtal om den här sortens böcker alls i Sverige. Det finns ingen Bezos eller Gates som pratar böcker här.

Något som enligt Tobias Nielsén skulle kunna vara ett problem.

– Jag brukar säga att det inte finns något så prisvärt som en bok. Hur mycket kunskap får du inte för 250 kronor? Kunskap som faktiskt kan omsättas till miljoner i ett företag.

Visst, han hade jobbat hårt och envist och så, men hela upplägget för företaget, hela grundtänket, hade han hittat i en bok.

Tobias Nielsén

Han berättar om PR-killen som sålde sitt företag för hundratals miljoner och när han frågade vad som egentligen var hemligheten kom svaret snabbt.

– Visst, han hade jobbat hårt och envist och så, men hela upplägget för företaget, hela grundtänket, hade han hittat i en bok. En halvakademisk bok som gjord för konsultmodeller. Men sånt snackar man ju inte högt om.

Så nej, vi får inte veta vem den beläste företagaren är. Men faktum kvarstår, facit finns därute.

– Så det finns förstås saker att göra här, tillägger han och berättar om Volantes 1600-talshus i Gamla stan i Stockholm där han bygger vad han kallar ett litteraturhus med förlagskontor, bokhandel och nu också en litterär salong.

– Där kommer vi ha samtal och föredrag. Och vem vet, kanske det också får bli bokklubbar och bildningsresor för näringslivet och entreprenörer.

Men hur är han själv som chef då? När han nu läst så många böcker?

– Tyvärr är det ju så att även om man fångar upp mycket i det man läser, så ska man hinna genomföra det också. Jag gillar kanske böckerna för mycket, borde egentligen lägga mer tid på företagsbyggandet och mindre på produkterna och författarna. Då skulle jag bli en bättre chef, säger han.

Läs även

Annons