Act your wage: “Du får vad du betalar för”

Alla managementklyschor som bubblar i sociala medier - vad betyder de egentligen? I sommar tittar Chefstidningen närmare på några buzzwords du garanterat hört förut. Här reder Linus Jonkman ut begrepper "Act your wage".

Linus Jonkman har i flera år studerat vad det är som driver människor på jobbet.

Foto: Johan Lilja/GettyImages

Ingen övertid, inga extrauppgifter, inget gratisengagemang. Bara det som står i kontraktet. Fenomenet kallas act your wage och har blivit ett sätt att hantera luddiga roller, ändlösa krav och chefer som blandar ihop lojalitet med livsstil. För andra är det bara sunt förnuft.

Linus Jonkman har i flera år studerat vad det är som driver människor på jobbet, och vad som händer när motivationen försvinner. Som författare och föreläsare inom organisationskultur är han van att sätta ord på det som annars bara känns.

Är det här arbetslivets version av: “Du får vad du betalar för”?

– Jag tänker att det här ofta beror på att människor känner att de hugger sten istället för att bygga katedraler. En avsaknad av syfte och delaktighet i kombination med mål som enbart handlar om siffror och KPI:er skapar den här känslan. När syfte och delaktighet saknas blir arbetet en transaktion. Vi gör exakt vad som står i vår rollbeskrivning, varken mer eller mindre. Organisationer som värderar sina medarbetare, som odlar en god kultur och ett bra ledarskap brottas inte med den här problematik.

Är det ett tecken på sundare gränser eller handlar det om att tilliten mellan chef och medarbetare har börjat krackelera?

– Jag tror att det handlar om en filosofi som främst kommer från den yngre generationen. De har sett sina föräldrar och farföräldrar springa allt snabbare i ett hamsterhjul där kraven ökat för varje generation. Det finns långstudier kring perfektion och stress som visar att varje generation sedan 50-talet känt sig mindre tillräcklig och mer stressad än den föregående. Jag tror att generation Z, som driver på den här trenden, representerar en reaktion i samhället på att vi måste bromsa. Vi kan inte leverera på alla fronter hela tiden.

Vi kan inte leverera på alla fronter hela tiden.

Linus Jonkman

Vad säger begreppet om synen på arbete idag jämfört med för tio år sen?

– För tio år sedan var det en rejäl högkonjunktur. Då kryllade det av möjligheter och expansion. I en sådan kontext är människor i högre utsträckning sin egen lyckas smed. Då blir det mer lukrativt att hela tiden göra mer än vad som förväntas av oss för att sticka ut och bli den som anses värd att befordra. I högkonjunktur är det lätt att hoppa på olika spännande initiativ och det tycks som att vi simmar i en ocean av engagemang. En person som är engagerad tänker inte på sitt arbete som en ren tid-mot-pengar-transaktion.

Kan det kanske vara ett sätt att visa vad man tycker utan att säga det rakt ut?

– Ja, det är ett typiskt svenskt förhållningssätt: att knyta handen i fickan. Att utöva passivt motstånd i tystnad.

Är detta något nytt eller har vi gått och känt så här länge?

– Det har nog alltid funnits de som präglas av ett klassiskt löpande-band-perspektiv där arbete ses som ett utbyte av tjänst mot ersättning. Det har också alltid varit underförstått att en chef har en högre lön och med den kommer ett större mandat och därigenom mer ansvar. Men uttrycket får fäste främst i organisationer med svagt ledarskap och en outvecklad kultur. Jag tror att termen act your wage är ny, men inte beteendet. Men ofta när en företeelse får ett nytt namn, så uppstår ett ökat beteende kring det.

Hur bör chefer förhålla sig till signalen: “Jag gör det jag får betalt för – inte mer”?

– Det är bara att acceptera. Genom att acceptera, skapar du en bild hos personen i fråga att hen själv bestämmer om hen vill göra mer än vad avtal och rollbeskrivning säger. Paradoxalt nog skapar ofta valfrihet mer engagemang och just där uppstår ofta prestationen – och det där lilla extra – när du gör så här. Sedan bör chefer samtidigt fokusera på att förklara varför, inte bara prata siffror och nyckeltal. Lägg tid på att formulera den gemensamma berättelsen och skapa en samsyn. Ha den typen av ledarskap som behandlar folk riktigt schysst och som avrundar uppåt till medarbetarens fördel. Då kommer engagemanget som ett brev på posten – innan PostNord tog över…

Har du ett bättre eller mer träffsäkert svenskt ord för act your wage?

– Det mest återkommande är väl ”jobba inte gratis”. Jag tänker att fyndiga uttryck som ”don efter ranson” eller ”don efter provision” skulle kunna beskriva samma sak.

Läs även

Annons