UTBILDNING: Socionom med magister i socialt arbete
ARBETSPLATS: Enhetschef Arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholm Stad. Medarbetargrupp med 10 utvecklingssamordnare och projektledare – byter snart till enhet med 30 medarbetare.
KURIOSA: En av framtidens kvinnliga ledare för tredje året i rad.
INTRESSEN: Choklad och förundersökningsprotokoll
Chefsdagboken}
Här ber vi en chef föra dagbok över en arbetsvecka. Personen skriver om motgångar och glädjeämnen öppet eller anonymt. Chefen får sedan feedback av en ledarskapskonsult på saker att förändra, reflektera kring eller vara extra nöjd med.
Måndag
Ingen måndagsångest
Efter en morgon i full fart med småbarn så börjar arbetsdagen officiellt, jag har avstämning med en medarbetare i teamet. Det ger mig en kickstart att föra en dialog om hur föregående vecka har varit, om helgen gett energi och kommande arbetsvecka. Vi dricker vårt kaffe vid skärmarna. Vi bockar av mål och aktiviteter i vårt skapade årshjul. Tydligt och uppstrukturerat, jag älskar verkligen att coacha! Vi tackar båda för avstämningen och måndagen känns extra positiv.
Nästa möte är jag dubbelbokad, jag och min chef stämmer av innan och vi delar på oss så att vi kan ta del av både och. Budgetmöte – check det ser bra ut. Service handlar sällan om pengar men att ha budgetansvar för del av insatser som kommer till nytta för verksamheterna och deras deltagare är boost i min ”servicemind approach”.
Digitaliseringsmöte – fenomenet som tagit oss med storm. Jag tänker ”aha det här ska jag överlämna till verksamhetsutvecklaren som börjar efter sommaren”. Det gäller att pussla ihop rätt person med rätt forum.
Medarbetaruppföljning, vi pratar om status på senaste uppdraget och lägger upp en tidseffektiv plan. Snart är det slut på detta kapitel för min del eftersom jag inom kort byter chefstjänst. Mer om det senare. Jag ber om lite feedback framåt och jag får det enkla och mest svåra tipset: Lyssna in. Du är ju bra på det så glöm inte att fortsätta lyssna in. Vilka fantastiska medarbetare jag har, det kan inte annat än fortsätta gå bra för dem. Jag tänker det och så säger jag det högt. Det blir dags för lunch, vi påminner varandra om att det är viktigt att röra på oss så nu ska vi göra det.
Tisdag
Teamwork makes the dream work
Teknikstrul, igen och igen men vilket team vi är. Medarbetarna visade återigen på teamwork i en pressad situation med både chefer och leverantör som närvarade digitalt. Det löste sig med presentationen och vi ger varandra uppmuntrande ord efteråt. Vi hade förberett oss innan men nätverksuppkopplingen var inte den bästa – typiskt. Skarpt av medarbetaren att både förbereda mig och sin kollega i god tid så att vi snabbt kunde stötta upp. Min övertro på teknik fick sig en känga.
Avstämning med teamet – tisdagar är en favoritdag då vi alla ses online och har kamerorna på för det har vi bestämt, även om det är för en kort stund. Det är flera nya uppdrag som tilldelas medarbetarna. Jag byter två uppdrag mellan två medarbetare, det tycker båda är mest effektivt utifrån tidsaspekt, kompetens och kombination med andra arbetsuppgifter. Win win helt enkelt.
Onsdag
Transformativt ledarskap
Dagen handlar om att träffa min nya ledningsgrupp utifrån det chefsbyte jag skall göra internt, ett spännande sätt att kompetensutvecklas. Byte av enhet innebär att jag får lära känna en ny medarbetargrupp och nya chefer, men främst att jag får ta del av nya utmaningar. Nya enheten är ju så välkomnande, nervositeten jag kände är nästan som bortblåst och det märks i dialogen att det är engagerade medarbetare och chefer. Jag går med lätta steg hem efteråt.
Jag tänker att jag behöver göra något åt min ständiga kick av att kolla mejlkorg och besvara fort som attan.
Torsdag
Deltagarfokus i uppdragen
En allt i allo dag, jag förbereder bland annat inför kommande resultatdialog med ledningen. Jag tänker att jag behöver göra något åt min ständiga kick av att kolla mejlkorg och besvara fort som attan, men sen fastnar jag för en artikel om ledarskap – en god ledare för mig innebär att vara ödmjuk och förstående men också våga fatta, förmedla och genomföra svåra beslut och förändringar – vara kompassen framåt helt enkelt. Det står inte i kontrast till varandra; att vara omtyckt chef kontra chef som uppvisar resultat. En transformativ ledare gör och är både och. Ledarskap och coaching är ett av mina stora intressen, om du som läsare vill utbyta erfarenheter och/eller dela med dig av goda tips och råd får du gärna ta kontakt med mig på payam.abdulkarim@stockholm.se
Den stående torsdags-powerwalken på distans med teamet missar jag idag, men jag har godkända anledningar. Toppeninitiativ av gruppen under pandemitider!
Fredag
Ett team i världsklass
Dagen börjar med några korta samverkansmöten. Deltar sedan i en föreläsning om HBTQ och skriver därefter min veckovisa fredagshälsning till teamet. Ett team i världsklass har varit vår vision. Jag sammanfattar veckan, beställning på nya uppdrag och lägger även till en påminnelse om stegtävlingen. Vi ska stega till Barcelona! Det sker så mycket spännande; vi har genomfört utbildningar, upphandlingar och kvalitetssäkrat leverantörer och uppdrag. Vi planerar in brukarundersökningar, intervjuer, kartläggningar, analyser och workshops. Ett härligt avslut på veckan och jag småler när jag får mailrespons av hela gruppen och funderar på vad min nya enhets mantra kommer att vara?
Feedback från experten
Katinka
Ledarskapskonsult med 20 års erfarenhet från både privat och offentlig sektor. Hon driver i dag konsultbolaget Insight Consulting som är samarbetspartner till Svensk Chefsförening.
Eva Beronius
Jag tänker att ni är i en verksamhet som inte är den lättaste och som säkert kan väcka en del oro också bland er.
Så intressant att läsa din dagbok! Du verkar vara en strukturerad, snabb och glad person. Vad man använder för slags språk, ens retorik, är alltid spännande och när jag läser din berättelse så blir jag nästan lite hög själv, det är ”full fart”, ”kickstart”, ”energi”, ”älskar att coacha”, ”extra positiv”! Uppenbarligen får du saker att hända runt omkring dig. Det känns personligt och mänskligt.
En annan del av din retorik rör ”serviceminded approach”, ”teamwork makes the dream work” och “transformativt ledarskap” vilket är ganska abstrakta och aningens idealiserande budskap (som ledarskapskoncept ofta är). De kan skapa ängslan hos medarbetare om de överdrivs så kanske tona ner det språket ibland? Kanske det som medarbetare menar när de säger att du ska ”lyssna in”?
Jag tänker att ni är i en verksamhet som inte är den lättaste och som säkert kan väcka en del oro också bland er. Idag är det ju en oro som vi alla finns i med tanke på pandemin. Ett tips kan vara att tvivla tillsammans emellanåt. Inte bara peppa varandra, det har sin plats och det tror jag att du är bra på, men kanske låta bekymmer och skav komma fram ibland utan att hoppa in och ”fixa” något eller någon, bara stanna i samtalet. På så sätt kan medarbetare känna sig bekräftade i sina känslor (lyssnade på) och ni kan minska oro och ovisshet tillsammans.
Spontant tänker jag att ”Vem skulle inte vilja jobba med dig!”. Hur du ser på och pratar om ditt team och relationer överhuvudtaget är din naturliga, absoluta styrka, fortsätt med den retoriken!