
"Att sälja in en förändring och få med sig människor är också en typ av försäljning – med samma mekanismer som mer klassiskt sälj", säger Martin Strömqvist.
Namn: Martin Strömqvist
Gör: Vice vd på Karriärföretagen och medgrundare till Universum Global. Säljcoach, föreläsare och författare.
CHEFSDAGBOKEN}
Här ber vi en chef föra dagbok över en arbetsvecka. Personen skriver om motgångar och glädjeämnen öppet eller anonymt. Chefen får sedan feedback av en ledarskapskonsult på saker att förändra, reflektera kring eller vara extra nöjd med.
Måndag
Viktigt event om talanger
Går upp tidigt och äter frukost med min dotter som är hemma tillfälligt. Hon studerar i Italien så jag tar alla tillfällen jag får att träffa henne. Har en intensiv dag framför mig så det känns bra att få en trevlig och avslappnad start på dagen.
Idag är det dags för ett av Karriärföretagens populära event – Employer Branding Best Practice Summit 2025. Jag har ett fantastiskt team med stor vana att arrangera event, men det är ändå alltid en viss anspänning under eventdagarna. Just idag är vi på vår samarbetspartner SEB:s huvudkontor i Solna och eftermiddagen är späckad av presentationer från företag som berättar om hur de på arbetar med att attrahera, engagera och behålla talanger – det är en fråga som engagerar.
Vi på Karriärföretagen tror starkt på kraften i kunskapsdelning och därför är den här typen av event viktiga, vi är en plattform för erfarenhetsutbyte och nya idéer. När arbetsgivare möts, inspirerar varandra och delar sina erfarenheter, av både det som fungerar och det som inte gör det, bidrar vi tillsammans till att skapa bättre arbetsplatser för alla. Det låter kanske lite pretentiöst när jag skriver det, men det är den känslan jag får när jag ser kraften i alla goda exempel och allt bra jobb som görs ute på företagen.
Eventet blir lyckat och jag känner mig nöjd, glad och stolt när jag åker hem.
Idag står poddinspelning på agendan och jag ska prata om mitt favoritämne – försäljning!
Tisdag
Dags att lyfta försäljnings låga status
Idag står poddinspelning på agendan och jag ska prata om mitt favoritämne – försäljning! Försäljning har generellt låg status och det är något jag brinner för att förändra. Redan när jag pluggade på Handelshögskolan i Stockholm för många år sedan fann jag det märkligt att försäljning inte är ett akademiskt ämne och jag är övertygad om att det är ett av skälen till dess låga status.
Jag menar att försäljning är ett av de viktigast jobben som finns, och något som nästan alla jobbar med i någon form. Även om du inte säljer produkter så säljer du säkert in dig själv, ditt företag eller dina idéer på jobbet. Att sälja in en förändring och få med sig människor är också en typ av försäljning med samma mekanismer som mer klassiskt sälj. Allt handlar om relationer och att skapa värde för kunden.
Detta pratar jag med Helena Torhage, Håkan Mildh Persson och Mattias Loxi i Konsultpodden. Det blir ett kul och bra samtal!
Onsdag
Många möten på kontoret
Mina veckor ser alltid olika ut och det är sällan som jag spenderar en hel dag på kontoret. Men idag är en sådan dag, jag har möten större delen av dagen.
Klockan 9:00 har vi ett internt analysmöte. Då går vi igenom vilka kunder som tackat nej till vårt erbjudande, varför de tackat nej och vad vi kan lära oss av det för att förbättra vårt erbjudande. Vi pratar förstås också om nya kunder. Min kollega Lisa har skapat ”ledtrådar” genom att analysera våra 30 senaste nya kunder, för att försöka hitta den röda tråden som vi sedan kan använda oss av.
Dagen fortsätter med fler möten, vi planerar kommande kundevent och diskuterar hur vi ska öka antalet möten som inte är säljmöten, utan bara handlar om att höja kundernas kunskap inom emplyer branding.
Vi avslutar dagen med ett gemensamt möte där vi går igenom dagens slutsatser. En stor del av det vi gör är kopplat till försäljning, vi analyserar, mäter och följer upp allt vi gör. Det gör vi för att skapa bättre lönsamhet för oss själva, men i lika hög grad för att hitta rätt nytta och värde för våra kunder. Om inte båda parter drar nytta av det du säljer så är det inte en lyckad försäljning.
Eleverna skrattar när jag berättar att jag faktiskt fick sparken från mitt första säljjobb efter bara några månader för att mina resultat var usla.
Torsdag
Listar attraktiva arbetsgivare
Under våren har vårt studentnätverk genomfört en omröstning om vilka som är de mest attraktiva arbetsgivarna. I år deltog nästan 5 000 studenter från 28 universitet och högskolor runt om i landet i undersökningen och idag jobbar jag och teamet med att förbereda rapportsläppet.
Vår topplista över de mest populära arbetsgivarna får alltid stor uppmärksamhet. För mig som har jobbat större delen av mitt liv med employer branding är det intressant att se hur trenderna svänger genom åren, beroende på studenternas värderingar, attityder och samhällsförändringar. Vissa företag ligger stabilt på alla topplistor, medan andra kommer och går.
Fredag
Fick sparken från första jobbet
Idag har jag en lugn och rolig dag framför mig. Jag börjar dagen med att åka till Hersby Gymnasium och hålla en föreläsning om försäljning för eleverna där. Jag utgår ifrån min senaste bok, Den naturliga försäljningen, och berättar om de sju nycklar som ligger till grund för all lyckad försäljning.
I boken lovar jag att ALLA kan bli stjärnsäljare och det menar jag bestämt är sant. Det handlar inte om specifika tekniker eller krångliga metoder, det handlar bara om att skapa relationer.
Eleverna skrattar när jag berättar att jag faktiskt fick sparken från mitt första säljjobb efter bara några månader för att mina resultat var usla. Att prata försäljning med ungdomar, och förhoppningsvis ge dem en insikt eller aha-upplevelse, är bland det roligaste jag vet, så jag hade gärna stannat hela dagen. Men jag har ett lunchmöte med en kund, och god vän, inne i stan. Efter många år av samarbete blir ibland gränserna mellan kunder och vänner lite flytande.
Efter lunchen åker jag till kontoret för ett möte med teamet. Vi pratar igenom veckan och stämmer av inför kommande vecka. Vem gör vad och vad är mest prioriterat? Vi är ett litet team som skapar stora resultat och det beror helt på att vi har lika stort fokus på att bygga relationer som att sälja.
Alexander Löfgren
Utvecklare av kollektiv intelligens på Influence AB, forskare och författare till boken Smart samarbete.

Skratten är ofta den bästa och tydligaste återkopplingen.
Fin blandning och balans du har under din arbetsvecka Martin!
Det är härligt att läsa om ert engagemang för kunskapsdelning mellan organisationer, och att ni bidrar till att skapa fler arenor för detta. Socialt utbyte av insikter och perspektiv mellan människor i fysiska rum blir allt viktigare i vår digitalt uppkopplade värld.
Din passion för försäljning lyser verkligen igenom. Jag gillar ditt relationsorienterade synsätt på ämnet med människan och värdeskapandet i fokus. Det märks att er verksamhet är mötesintensiv med högt tempo. Även här är det intressant att läsa om ert innovativa arbetssätt som inte bara handlar om att ha säljmöten med kunder, utan också att bidra till att öka deras kunskap om employer branding i stort.
Det är också imponerande att er årliga undersökning av de mest attraktiva arbetsgivarna får så stort genomslag. Det är resultatet av ett enträget arbete att vilja leverera ett värde som är tillgängligt för alla att ta del av, och som samtidigt bygger ett strakt varumärke genom synlighet och trovärdighet inom er bransch. Bra gjort!
Ja, visst är det meningsfullt och givande att föreläsa, och i synnerhet för ungdomar. Jag känner igenom mig i den sköna känslan när nyckelbudskapen når fram till de som lyssnar. Skratten är då ofta den bästa och tydligaste återkopplingen. Ja, om åhörarna skrattar åt rätt saker förstås.
Kul att jag fick ta del av din chefsdagbok Martin! Fortsätt inspirera och leda genom ditt driv, engagemang och medmänsklighet. Det kommer alltid vara ett vinnande recept.