– Beskedet om nedläggningen kom snabbt och oväntat. Det kommer utan tvekan att få konsekvenser, tror Åsa Edman Källströmer, vd på konsult och rekryteringsbolaget TNG.
Nedläggningen kan göra att mindre, mer nischade jobbplattformar, eller helt andra typer av aktörer som arbetar med sponsrad annonsering i sociala medier, går in och fyller tomrummet.
För jobbsökaren blir det mer komplext var man hittar annonser. Det blir mer splittrat, på de här stora sajterna fanns jobbannonserna samlade. Nu måste man hitta annonserna själv. Det kommer helt enkelt skapa än fler dolda jobb som går via nätverk istället för öppet så att fler får chansen till karriär, menar Åsa Edman Källströmer.
– Nu blir det helt nödvändigt för rekryterare att ha bättre kunskap om var kandidaterna finns. Vi behöver ha verktyg för att hitta dem och arbeta aktivare med attraktion genom till exempel riktad annonsering i sociala medier. Vi har kunnat luta oss mot annonsering på jobbplattformarna, och arbetsförmedlingen ger oss fortfarande bra trafik. Men nu måste vi som har rekrytering och konsultuthyrning som kärnverksamhet se till att vi har den här kunskapen in house.
Det kommer att bli helt nödvändigt för rekryterare att ha kunskap om var kandidaterna finns,
Åsa Edman Källströmer