Full flexibilitet och stopp för kvällsmejl – så håller de stressen nere

Att satsa på medarbetarnas välmående är bra för affären, menar Emma Thorp, vd på Publicis Groupe. ”Vi har numera rekordlåg personalomsättning och lätt att attrahera talang”, säger hon.

Fågelskådning, zumba och gratis lunch dagen före löning är några av de aktiviteter som medarbetarna fått testa på Publicis Groupe.

Sjukskrivningar på grund av stress och psykisk ohälsa ökar i Sverige och trots att vi haft vetskap om utvecklingen i flera år vänder inte kurvorna. Inom kommunikationskoncernen Publicis Groupe satsar vd Emma Thorp på fysisk, psykisk och social hälsa.

– Av den enkla anledningen att medarbetarna är vår viktigaste tillgång! Att de stannar, känner engagemang och mår bra är det viktigaste för oss som konsultorganisation. Vi har numera rekordlåg personalomsättning och lätt att attrahera talang när vi rekryterar, vilket så klart är en del av vår framgång. Vi går bra och växer i en tuff tid – det är kanske det tydligaste kvittot på att det är bra för affären att satsa på personalens hälsa, säger Emma Thorp som själv har ett stort engagemang i frågan.

Det som i statistiken heter psykisk ohälsa är nästan alltid sjukdomsbilder orsakade av svår och långvarig stress. Något man borde se mycket av i byråbranschen – eller?

– Jo, det här är ju en bransch full av duktiga, drivna högpresterare som tar mycket ansvar. Vilket så klart är fantastiskt bra. Men det kan också finnas en gränslöshet som vi måste vara uppmärksamma på, säger Emma Thorp.

Förutom nära dialog mellan chef och anställd har man på Publicis skapat en dashboard där alla ledare dagligen kan följa hur mycket respektive medarbetare jobbar. Blir projekten och övertidstimmarna för många – då drar man i bromsen för att ta reda på vad det beror på.

– Många byråer följer nog upp sina medarbetares timmar primärt för att kunna fakturera sina kunder på ett korrekt sätt. Hos oss använder vi också datan dagligen för att ha koll på att ingen blir överbelastad. Det är ett viktigt hälsoverktyg, inte minst då olika personer är olika bra på att flagga att de faktiskt har för mycket att göra, säger hon.

Man har också en policy som säger att man inte ska mejla eller kontakta varandra efter arbetstid (om det inte är jätteakut så klart); att vara ständigt nåbar kan skapa stress.

– Balans och återhämtning är viktigt och vi vill inte skapa en kultur som belönar långa arbetsdagar. Detta gäller inte minst cheferna som ska föregå med gott exempel, säger Emma.

Vi går bra och växer i en tuff tid – det är kanske det tydligaste kvittot på att det är bra för affären att satsa på personalens hälsa.

Några andra satsningar för mental och social hälsa:

  • Full flexibilitet. Medarbetarna väljer själva om de vill jobba hemma eller på kontoret. (70 procent väljer oftast kontoret!)
  • Alla medarbetare kan jobba utomlands sex veckor om året. (Projektet kallas work your world – och nyttjas inte minst under det mörka delen av året.)
  • Stödlinje via Företagshälsovården 24 timmar om dagen, 7 dagar i veckan.
  • Löpande one-to-one-samtal med medarbetarna.
  • Löpande pulsmätningar.

– Vi ger också alla anställda möjligheten att få en mentor, antingen i Sverige eller utomlands. Framför allt yngre medarbetare brukar tycka om den här möjligheten och bollar både karriärsfrågor och idéer, säger Emma Thorp.

Hon påminner också om att inkludering är viktigt för välmåendet. Det handlar om att skapa en kultur där alla ska känna sig hemma – och delaktiga. Som en del av detta har man bland annat utbildningar i inkluderande kommunikation, håller veckans stormöte på engelska och tillåter så kallade holiday swaps där personal som exempelvis inte firar jul kan byta dessa lediga dagar mot andra dagar som passar deras tro eller levnadssätt bättre.

– Vi har också tillsatt en ”kulturminister”, som ansvarar för trivsel och sociala aktiviteter. Social hälsa och mental hälsa hänger nära ihop och när vi umgås och lär känna varandra bättre blir arbetsplatsen både roligare och tryggare, säger Emma Thorp och radar snabbt upp några saker som styrs upp av kulturministern:

  • Prova-på aktiviteter som kan vara allt från zumba till ljusstöpning och fågelskådning (ofta en medarbetare som delar med sig av kunskaper)
  • Gratis lunch med föreläsning dagen före löning varje månad.

Men är det inte kostsamt med alla de här satsningarna?

– Tiden är egentligen den stora kostnaden, där vår kulturminister är den person som lägger mest tid. I övrigt handlar det mycket om engagemang och idéer från medarbetarna. Och finns det något viktigare än att investera i än personalens välmående? När medarbetarna mår bra så mår också verksamheten bra.

Läs även

Annons