The Art of Noticing (2019) av Rob Walker
Det talas mycket just nu om förmågan att lyssna. Det är bra. Men vad hände med förmågan att se? Att se är inte begränsat till synintryck eller riktat fokus. Det handlar snarare om vad vi gör med vårt medvetande och vår förmåga att uppfatta det som finns runt om oss. Ordet kan tyckas ha fått sig en törn de senaste 50 åren och i takt med att begreppet uppmärksamhet tagit mark.
The Art of Noticing är en bok där Rob Walker ger oss 131 övningar för ett lekfullt utforskande. Det är övningar du kan göra själv för att öka din förmåga att se. I centrum för boken står en positiv upplevelse av att lära sig något och känslan av att växa som individ. Det handlar om att på ett kravlöst sätt prova, testa och experimentera. Det hjälper oss att bygga ett utforskande förhållande till vår omvärld.
Jag uppfattar att många av de övningar som Rob beskriver handlar om att ge sig ut i världen med en intention att betrakta den på ett visst sätt. Det är till exempel möjligt att på väg till jobbet just idag fokusera på vilka färger jag ser (och inte ser). Under samma resväg i morgon kan jag öva på att titta efter detaljer som bryter normer.
Rob´s övningar är smarta på det sätt att de inte enbart berör vad ögat möter utan även involverar tänkandet, att tillåt sig själv reflektera över varför vissa färger är dominanta i den miljö jag rör mig eller vad det kommer sig att några saknas på min resväg till jobbet. Det ger oss möjlighet att reflektera över vilka färger som är svåra att sätta namn på.
Att lyssna kopplas i management- och ledarskapslitteraturen till kommunikation och relationer – en knivskarp skicklighet att bemästra i yrkeslivet. Förmågan att se behöver få samma betydelse. Genom att bli bättre på att se världen runt om oss ges större chanser att det skapas en kliande känslan av att det finns något att lära. Det då vi börjar röra oss ut från det vi vet och kan idag mot något nytt och okänt.
Rob Walker är en amerikansk journalist och författare Han bidrar regelbundet till publikationer som The New York Times och undervisar på School of Visual Arts i New York.
Anthro-vision (2021) av Gillian Tett
Tunnelseende är döden för företag. Gillian Tett erbjuder i sin bok Antro-vision en lösning på det problemet: Att se världen som en antropolog gör vilken ger en kapacitet att se på ett problem utifrån många perspektiv. Antropologiskt seende helt enkelt. Gillian menar att traditionella modeller för marknadsanalys inte räcker till. De ger inte kulturen tillräcklig stort utrymme vilket leder till ett tunnelseende.
”Kultur äter strategi till frukost” är ett känt Peter Drucker-citat, ändå verkar inte kulturperspektiv vara allt för etablerade inom affärsvärlden. Gillian beskriver metoderna och dess konkreta innebörd och värde i affärsvärlden. Antropologi har gått från att betrakta det exotiska till förståelse av det som är i din närhet. Från att förstå stammar i Amazonas regnskog till lagret på Amazon. Antropologi, med sitt fokus på kultur, ritualer och mänskligt beteende, erbjuder enligt Gillian unika verktyg för att identifiera dolda mönster och förstå olika perspektiv.
Antro-vision kan tolkas som en kombination av ”open mindset” och riktad nyfikenhet. I en tid präglad av komplexitet och obekväma sanningar behövs antropologins perspektiv mer än någonsin. Även om de insikter som vi får när vi ser på världen på det här sättet kan utmana och provocera är det just därför metoderna behövs. Vi behöver kunskapen i samhällsdebatten.
Om Daniel Kahneman har förklarat för näringslivet varför psykologi är viktigt, Malcolm Gladwell varför neurovetenskap är betydelsefullt och Yuval Noah Harari ger insikter i historiens relevans, så visar Gillian Tett varför antropologi spelar en avgörande roll för företag och organisationer.
Gillian Tett är kolumnist för Financial Times där hon även arbetar i redaktionsledningen. Hon är socialantropolog och en prisbelönt journalist och författare.
Non-Obvious Thinking (2024) av Rohit Bhargava och Ben duPont
Det är lättare att skapa tid i kalendern, att bryta oss fria från våra måsten, än att rensa ut inrotade tankar som tar plats vårt sinne – de tankar vi tänker varje dag och som styr hur vi ser på världen.
Det är en klurig uppgift att skapa det mentala utrymme vi behöver för att se saker på ett nytt, kanske oväntat, sätt. Rohit Bhargava och Ben duPont har skrivit boke Non-Obvious Thinking och de menar att man kan öva sig på att se det som andra inte ser och att bli bättre på att tänka originella tankar.
Här finns många perspektiv. Ett är att skapa övningar för att bryta det invanda. Är du en person som har tydliga rutiner och ritualer som du upplever bidrar till din produktivitet och effektivitet – då kan det vara dags att bryta dem.
När din morgonrutin är i perfekt balans kan du rubba den genom att skriva en kort dikt varje morgon i 30 dagar och se hur det påverkar dina tankar under dagen. Eller äta en ny frukt varje morgon i 30 dagar.
Ett område som är nytt för mig och som fascinerar är de metoder med ursprung i asiatiska traditioner som hjälper oss att bättre uppfatta det som inte sägs men ändå sker i ett rum. En övning som betonar förmågan att vara uppmärksam på andra utan att direkt samtala med dem.
Det är konkreta metoder som hjälper oss att bli mer medvetna om vad vi uppmärksammar – men som även hjälper oss att styra vår uppmärksamhet på ett mer medvetet sätt. En bok där författarna tar ut svängarna på ett oerhört uppfriskande sätt. Underhållande. Lättsamt. Användbart.
Rohit Bhargava är futurist, författare, talare och entreprenör. Ben duPont är affärsman, investerare och grundare av företagen yet2.com och yet2Ventures.
Ledarskapsböckerna kan ge perspektiv när allt känns hopplöst. De kan hjälpa dig att navigera genom kriser, lära dig hur du tacklar svåra samtal eller hur du implementerar nya idéer bäst.
Men att hitta rätt böcker i havet av ledarskapslitteratur är en utmaning av rang. Därför har Chefstidningen krokat arm med Peder Söderlind. Vi vägleder dig till den bästa läsningen om hur du lyckas som chef i dag.
Peder Söderlind är författare och vd/grundare till SaaS-bolaget Glykol. Han är en van läsare av engelskspråkig ledarskapslitteratur och plockar fram det mest läsvärda i ett i princip oöverskådligt flöde.