– Beskedet om nedläggningen kom snabbt och oväntat.. Det kommer utan tvekan att få konsekvenser, tror Åsa Edman Källströmer, vd på konsult och rekryteringsbolaget TNG.
Nedläggningen kan göra att mindre, mer nischade jobbplattformar, eller helt andra typer av aktörer som arbetar med sponsrad annonsering i sociala medier kommer ta mer plats till exempel sociala mediekanaler, och går in och fyller tomrummet.
För jobbsökaren blir det mer komplext var man hittar annonser. Det blir splittrat, på de här stora sajterna fanns jobbannonserna samlade. Nu måste man hitta dom själv. Det kommer helt enkelt skapa än fler dolda jobb som går via nätverk istället för öppet så fler får chansen till karriär.
– Det kommer att bli helt nödvändigt för rekryterare att ha än bättre kunskap om var kandidaterna finns, vi behöver ha verktyg för att hitta dem och arbeta aktivare med attraktion genom till exempel riktad annonsering sociala medier. Vi har kunnat luta oss mot annonsering på jobbplattformarna. Arbetsförmedlingen ger oss fortfarande bra trafik. Men nu måste vi som har rekrytering och konsultuthyrning som kärnverksamhet se till att vi har den här kunskapen in house.
Det kommer att bli helt nödvändigt för rekryterare att ha kunskap om var kandidaterna finns,
Åsa Edman Källströmer
En stor konkurrensfördel om man har kunskapen eller anlitar någon med kunskapen. Logiken är densamma som för försäljning, menar Åsa Edman Källströmer.
– Var finns målgruppen, hur får vi trafik i rätt kanaler för rätt målgrupper, var placerar vi annonser, hur gör vi en relevant spårning för att veta om vi gjort rätt? Och framförallt hur kommunicerar vi så pass riktat att rätt personer söker jobbet och inte bara surfar runt.
För att kunna göra en bra rekrytering måste man ha ett bra och brett urval, säger Åsa Edman Källströmer.
– Inga kandidater inga kunder, så är det.
I dag är det avgörande att nå två typer av kandidater – de som aktivt söker jobb och de som passivt överväger nya möjligheter. För att effektivt attrahera rätt talang, särskilt i en tid av lågkonjunktur och ökande arbetslöshet, måste arbetsgivare vara strategiska i sitt tillvägagångssätt.
De som lyckas anpassa sig och hitta rätt strategi kommer sannolikt att ta marknadsandelar. ser vi ett tydligt skifte där allt fler aktörer investerar i modern teknik som AI, personalisering och användarvänliga lösningar, säger Anita Rae, vd på Jobbland i ett pressmeddelande.
– För 25-30 år sedan satte man som rekryterare ut en annons och det räckte. I dag räcker det int på långa vägar. Vi måste skapa trafik, nå ut på rätt sätt, använda rätt språk, inte vara exkluderande.
Det finns verktyg att ta hjälp av, och fler är på väg. Åsa Edman Källströmer ser fler möjligheter med teknik än nackdelar.