Forskning och litteratur kring ledarskap fokuserar ofta på individuella förmågor och egenskaper. Men i svenska kommuner och regioner har chefernas organisatoriska förutsättningar blivit ett allt viktigare fokus. Detta gäller inte minst äldreomsorgen där cheferna har ett viktigt, men utmanande uppdrag.
Organisatoriska förutsättningar för en chef handlar till exempel om antal medarbetare, hur chefsuppdraget är formulerat och vilka stödfunktioner som finns.
– Individens förmåga är förstås viktig i ledarskapet. Samtidigt kan du ha de allra bästa egenskaperna som individ, men saknas grundförutsättningarna i organisationen kommer du ändå ha svårt att göra ett bra jobb som chef. Det blir inte heller en rimlig arbetsmiljö och därmed inte hållbart över tid, säger Lisa Björk, docent och forskningsledare vid Institutet för stressmedicin inom VGR.
”Viktigt för alla”
Under de senaste åren har flera forskningsresultat pekat på utmaningar för chefer med stort personalansvar och som befinner sig närmast mötet med brukare. Första linjens chefer pressas ofta både uppifrån och nerifrån i organisationen.
För chefer inom omsorgen handlar vardagen ofta om schemapussel, bemanning och personalärenden. De har ofta många direktrapporterande medarbetare, behöver hålla sig uppdaterade på nya rekommendationer och samverka med vården. När budgeten ska hållas, medarbetarnas arbetsmiljö behöver utvecklas och brukarnas olika behov ska tillgodoses, kan värdekonflikter uppstå.
Om chefen mår bra kommer det även medarbetarna på arbetsplatsen till del.
Christofer Rydenfält
+ Suntarbetsliv är en ideell förening och drivs gemensamt av de fackliga organisationerna och arbetsgivarorganisationerna SKR och Sobona.
Christofer Rydenfält, universitetslektor vid Lunds tekniska högskola, är mitt i arbetet med forskning kring hur arbetsmiljön för chefer inom äldreomsorgen kan förbättras.
– Detta är viktigt, inte bara för chefen – utan för hela verksamheten. Om chefen mår bra kommer det även medarbetarna på arbetsplatsen till del. Det blir en bättre arbetsmiljö för alla. Om första linjens chefer inte trivs och mår bra, kan det leda till ständiga chefsbyten och att arbetet med medarbetarnas arbetsmiljö försämras avsevärt.
Faller mellan stolarna
Vid inspektioner nyligen identifierade Arbetsmiljöverket många brister i arbetsmiljön för första linjens chefer inom privat sektor. Man fann också att cheferna inte alltid ses som arbetstagare och därför faller mellan stolarna i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Motsvarande utmaningar finns i regioner och kommuner. Inom äldreomsorgen aktualiserades chefernas arbetsmiljö särskilt under pandemin, då den ställdes på sin spets.
Allt fler utvecklar nu chefernas organisatoriska förutsättningar, för att rusta långsiktigt och klara både kompetensförsörjning och arbetsmiljöarbete. Stöd och metoder finns för att komma igång, till exempel Suntarbetslivs verktyg Chefoskopet. Det har använts med framgång av många verksamheter som ett led i att ge cheferna rätt förutsättningar.
Så här kommer din organisation igång
Suntarbetsliv erbjuder kostnadsfritt stöd för att utveckla chefers arbetsmiljö.
- Kom ihåg chefernas arbetsmiljö i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
- Kartlägg hur det är att vara chef hos er.
- Ta upp frågan på ledningsnivå.
- Skapa forum för chefer, t.ex. arbetsplatsträffar.
- Utveckla chefers organisatoriska förutsättningar med hjälp av Chefoskopet.