The Anxious Achiever (2023) av Morra Aarons-Mele
Tänk om allt går fel. Tänk om jag inte når upp till de förväntningar som finns på mig. Tog jag verkligen rätt beslut? I ”The Anxious Achiever” fokuserar Morra Aarons-Mele på vad som orsakar oro hos ledare, vad den leder till och hur det är möjligt att hantera den.
Oro gnager och tär. Den är personlig, samtidigt som vi alla har erfarenhet av den. Oro är en av de vanligaste orsakerna till mental ohälsa och vi borde prata mer om den – men det gör vi inte eftersom vi upplever den som skamlig.
Oro hos ledare riskerar att leda till att de gör ett sämre jobb, tar sämre beslut och begår allvarliga misstag. Ett symptom på oro är att öka graden av kontroll något som kan leda till en osund detaljstyrning. Framför allt kan oro leda till att dagen domineras av negativa tankar och i förlängningen till fysisk och mental ohälsa.
En konsekvens kan bli att ledare dövar sin oro genom att jobba ännu mer, äta skräpmat, slösurfa på nätterna eller dricka tre glas vin varje kväll.
Oro är inbakat i ledarskap. Att leda är att medvetet försätta sig i ”high-pressure enviroments”, i en krävande miljö och det finns skäl att reflektera runt hur du som ledare förhåller dig till den.
Jag känner igen det förhållande som Morra beskriver mellan hög ambition och oro. En oro över att inte vara tillräckligt bra, att mina förmågor inte är tillräckliga. Att jag inte är tillräckligt väl förberedd eller presterar tillräckligt högt. En oro över att inte vara tillräckligt effektiv eller att det jag producerar inte håller absolut världsklass.
Morra är noga med att påpeka att denna bok inte ersätter professionell hjälp och uppmanar alla som upplever hög oro eller nedstämdhet att söka stöd från en kvalificerad terapeut eller annan professionell. Det boken ger är grundläggande förståelse och ett ramverk för att hantera oro i ledarskapet.
Morra Aarons-Mele är konsult som hjälper ledare och arbetslag med mental hälsa. Hon driver även en av de mest framgångsrika poddarna på ämnet.
The Geek Way (2023) av Andrew McAfee
Hur lyckas vissa företag fånga möjligheter, skapa innovationer och röra sig väldigt snabbt? Det är vad Andrew McAfee´s The Geek Way handlar om.
På svenska har vi ett ord: Nörd. På engelska finns två: Geek och Nerd. Här finns en skillnad i tyngdpunkt. När nerd används kan en betoning finnas på social tillbakadragenhet eller brist på sociala färdigheter. Geek betonar i högre utsträckning passionen att engagera sig i specifika områden.
Den här boken handlar om ett ”geek-mindset”, men framför allt om den företagskultur som ett ”geek-mindset” kan ge: En organisation som har funnit en kulturell lösning för att skapa och skapa igen. Och igen.
Det som sammanfaller mellan geeken och den här organisationskulturen är en slags besatthet av att lära sig samtidigt som det finns en villighet och kapacitet att acceptera att vara missuppfattad under lång tid.
`Being geeky´ beskriver Andrew som att vara `perennially curious´. `Perennial´ betyder flerårig när det gäller växter men i texter av det här slaget beskriver det något som är varaktigt, ständigt återkommande eller ihållande.
Kulturen formar sig runt normer inom fyra områden: vetenskapligt förhållningssätt, ägarskap (högre nivåer av personlig autonomi, bemyndigande och ansvar), hastighet och öppenhet. De här normerna är vad som får samarbeta att bli tillräckligt intensivt och lärande tillräckligt snabbt. Ledares uppgift i det här synsättet är att vara kulturvårdare. Leva normerna i vardagen.
Andrew McAfee är forskare vid MIT Sloan School of Management och leder MIT Initiative on the Digital Economy.
Working Identity (2003, 2023) av Herminia Ibarra
Det blir allt ovanligare att vi tidigt i livet skaffar oss en utbildning och därefter lever på den kunskapen och stannar i samma yrkesroll för resten av vår karriär. Vi byter arbetsgivare, jobb – ja, till och med bransch och yrke allt oftare under livet.
Herminia Ibarra har skrivit ”Working Identity” och här står begreppet ”work transition” i centrum. Det syftar på en förändring eller övergång i en persons karriär, oavsett om det handlar om roll, arbetsuppgifter, bransch eller yrke.
Det här är ingen kokbok för din karriär med tydliga steg att följa. Snarare erbjuder den ett antal principer att lära sig av. Den beskriver ett ramverk som visar vilka delar som påverkar människors karriärer och rörelser på arbetsmarknaden. Dessa delar kan utgöra grunden för en strategi med målet att du ska få ut så mycket som möjligt av ditt liv i förhållande till jobbet och din arbetsidentitet.
Karriärer följer inte en linjär och förutsägbar väg, utan är en iterativ process som kräver experimenterande och utforskning av vårt professionella jag. Vissa delar kan vi påverka, medan andra ligger utanför vår kontroll.
Vi behöver prova, testa, experimentera – agera oss fram och lära oss om vår professionella identitet på vägen. Att aktivt bygga starka personliga och divergerande professionella nätverk och relationer bildar ett socialt kapital. En viktig poäng är att utveckla förmågan att se och rama in möjligheter och potential i arbetslivet. En annan viktig aspekt är att ha ett större fokus på sitt framtida jag, snarare än att lägga energi på att analysera det historiska yrkesmässiga jaget.
Herminia Ibarra är professor i organisationsbeteende vid London Business School.
En bok om ledarskap kan vara den knuff du behöver för att hitta rätt i ditt chefskap. Det kan bli en ny start, en vändpunkt eller startskott på en idéstorm. Ledarskapsböckerna kan ge perspektiv när allt känns hopplöst. De kan hjälpa dig att navigera genom kriser, lära dig hur du tacklar svåra samtal eller hur du implementerar nya idéer bäst.
Men att hitta rätt böcker i havet av ledarskapslitteratur är en utmaning av rang. Därför har Chefstidningen krokat arm med Peder Söderlind. Vi vägleder dig till den bästa läsningen om hur du lyckas som chef i dag.
Peder Söderlind är författare och grundare till SaaS-bolaget Glykol. Han är en van läsare av engelskspråkig ledarskapslitteratur. Under hösten tipsar han Chefstidningens läsare om ”måste-läsning” i ett i princip oöverskådligt flöde.