Chefer ur historien: Hälsade medarbetarna välkomna i dörren varje morgon

Hans anda lever vidare i Sveriges största gubbdagis. Självaste Clas Ohlson är annars ganska okänd, med tanke på att butikskedjan bär hans namn.

När personalen kom till butiken i Insjön på morgonen stod Clas Ohlson i dörren och hälsade dem välkomna. Ibland iförd en röd clownnäsa: ”När kunderna kommer in känner de att vi har roligt på jobbet. Och vet ni vad som händer då? Jo, då handlar de mer!”.

Utåt sett är Clas Ohlson som person inte så framträdande i företagets marknadsföring. Internt är han desto mer närvarande, även om det var länge sedan han stod i den där dörren.

Marita Billström var med på den tiden. Då arbetade hon i en snabbkassa i butiken. Grundaren hade passerat sin 80-årsdag, men var ändå först på plats varje vardag.

– Han var närvarande. Synlig. Nyfiken och rörlig. Han ställde frågor och lyssnade på svaren med fullt fokus på den han pratade med. Och han förväntade sig initiativ. Han sa: Kom inte till mig med problem. Lös dem själva. Men om det behövs, så är min dörr alltid öppen.

Dörren stod bokstavligen alltid öppen, ibland till förskräckelse för den som blev inhämtad.

– Man fick vara beredd på att prata om allt. ”Tror du att det finns liv på andra planeter?”. Det gick inte att smita förbi, berättar hon.

Numera är hennes titel Learning and Development Specialist. De senaste decennierna har Marita Billström utbildat butikschefer och medarbetare i ledarskap. För henne är det enkelt, hon går bara till källan. Den främsta styrkan hon hittar där är psykologisk trygghet.

– På Clas Ohlson har det alltid varit viktigt. Clas ville att vi skulle våga berätta vad som fungerar och vad som inte gör det. Och våga testa. Han brukade säga att det krävs 100 idéer för en succé, och man kan inte hoppa över misslyckandena.

Clas ville att vi skulle våga testa. Han brukade säga att det krävs 100 idéer för en succé, och man kan inte hoppa över misslyckandena.

Marita Billström

Fram till fjorton dagar före sin död i februari 1979 fortsatte Clas Ohlson att komma till jobbet. Då fanns bara en butik i Insjön samt postorderverksamheten. De var 150 anställda. Idag finns 233 butiker och närmare 5000 anställda.

Om Clas Ohlson ens i sina vildaste fantasier hade kunnat förutse utvecklingen ska vi låta vara osagt. Han inspirerades ju ändå av Åhléns, som också kom från Insjön, när han startade sitt postorderföretag. Men samtidigt kom han från enkla förhållanden, som son till en hemmansägare i Insjön.

Företaget han startade som 18-åring var ursprungligen en kombinerad cykelverkstad och postorderfirma. Han började smått, med en annons i lokaltidningen för tekniska handböcker. Från bokförlagen i Stockholm skaffade han kataloger, ur dem valde han ut böcker han gillade.

Böckerna var en spegling av hans eget intresse för att konstruera tekniska apparater. Vid den här tiden hade han konstruerat ett vindkraftverk, exempelvis. Och en motordriven spark. Visst måste det väl finnas många fler med hans intressen i Insjön? Det gjorde det. Annonsen drog in ordrar för 365 kronor.

Några månader senare kom den första postorderkatalogen, och sen gick det undan. Från en röd liten stuga sålde han under 1920-talet först tekniska handböcker, men snart kom kameror, båtritningar, möbelritningar, konstnärsmaterial…

– Stugan finns kvar. Men det finns inte så mycket sparat i övrigt, Clas Ohlson var inte sentimental. Han såg framåt. Så när museet ställdes i ordning var det svårt att få fatt i saker, vi fick ta mycket hjälp från kunder och medarbetare, berättar Marita Billström.

Ett av hennes favoritföremål på muséet är ett skrivbord som visar Clas Ohlsons ”blixtidéer”. Han hade alltid papper och penna till hands, idéerna kunde bli nedrafsade på en servett, eller en del av en tidning. Några av dem har blivit patent, bland annat en pannkaksform.

– Han älskade ugnspannkaka, särskilt kanterna. Så han gjorde en form med portionsbitar så att det skulle bli maximalt med kanter på varje.

Under en kontorsflytt för ett par år sedan fann en medarbetare ett kassaskåp som glömts bort. Däri låg två kartonger blixtideer, sparade av någon – kanske till och med av Clas Ohlson själv.

– Vi valde ut 24 av dem till förra julen, det var fiffiga grejer, så det var svårt att välja. Och sen hade vi lucköppning tillsammans på Workplace, plattformen för alla medarbetare, och tittade på en idé varje dag.

Enligt Marita Billström är Clas Ohlsons personlighet och värderingar fortfarande starkt närvarande i den kultur som finns på företaget idag. Att hålla det enkelt, vara tillgänglig och ha starkt fokus på kunden hör till grundvärderingarna.

– Clas påminde hela tiden om att vi skulle vara tacksamma för att kunden gjort sig besväret att komma till oss, att vi ska lyssna på vad kunden vill och behöver. Själv började han varje morgon med att personligen svara på brev från kunderna. Alla som skrev brev fick svar.

LÄS OCKSÅ OM:

Wilhelmina Skogh var före sin tid – men dog ensam

Maria glömdes bort – men kom tillbaka

History marketing: Allt fler gör det, men varför är det så viktigt?

 

Läs även

Annons