Concious quitting: chefer slutar på grund av dåligt samvete

Ylva Lindberg var firad vd på en av Stockholms stora reklambyråer - när hon hoppade av. För det dåliga samvetets skull.

Förut – älskade hon verkligen att jobba inom PR och reklam.

– Man får sätta sig in i spännande problem, omge sig med roliga människor och kreativa idéer.  Jag har verkligen älskat att jobba i den här branschen, säger Ylva Lindberg, idag student på Stockholms universitet – för inte så länge sedan vd på framgångsrik kreativ byrå i Stockholm.

Men kärleken till branschen förändrades gradvis. Sakta men säkert.

– Jag tror att man kan säga att jag förlorade tron på att det vi gör verkligen kan driva förändring. För inget viktigt händer ju.

Ylva Lindbergs pappa dog, och saker och ting ställdes på sin spets. Det fanns frågor hon behövde ställa sig själv. Vad för slags värld var hon med och bidrog till genom sitt jobb? Om kommunikation är en viktig förutsättning för omställning – bidrog hennes ledarskap till den goda kraften? Eller kanske till och med den onda?

– Jag hade ju snuddat vi de där frågorna tidigare i min karriär och pendlat mellan ”vi får ändå viktiga uppdrag där vi kan bidra” och ”den där kampanjen gör ingen skillnad egentligen, det är ärligare att bara sälja mascara rakt av”. Till slut måste man inse att det är så här branschen ser ut, det är väggarna i boxen man rör sig i. Visst finns det andra typer av kunder, som ideella organisationer, men som stor byrå behöver man storbolagskunderna för att nå lönsamheten och tillväxten ägarna kräver. Och då blir det svårare. Hur man än vänder och vrider på det driver man på ett ohållbart samhälle som inte tar hänsyn till planetens gränser.

Så hon sa upp sig. På Teams. På skärmen en högre chef i företagets globala organisation. Och hon sa precis som det var. Att hon inte längre kunde arbeta med något som driver på en konsumtion som hotar planeten.

– Han jobbade själv inte inom reklam så jag tror inte att han kände sig hotad eller påhoppad. Tvärtom var han mycket trevlig. Sa att man måste gå sin egen väg och lyssna på sitt samvete.

Jag tror att man kan säga att jag förlorade tron på att det vi gör verkligen kan driva förändring.

Ylva Lindberg

Ylvas tre råd till chefer i omställningens tid
  1. Var öppen och ärlig. Ska man driva förändring måste man först våga acceptera verkligheten som den är.
  2. Nu behöver vi ledare som kan föreställa sig en ganska radikalt annorlunda värld. Kan du det? Uppmuntra radikal kreativitet! Var beredd på stora förändringar. Tänk stort.
  3. Det är dags att ta in humorn i våra organisationer. Vi står inför snabba och jobbiga förändringar. Det kommer att behövas en ”release”. Vi måste kunna skratta åt att det är väldigt jobbigt. Galghumor kan bli det som förenar. Bättre det än att vi blir cyniska.

Concious Quitting är fenomenet som går ut på att medarbetare lämnar sina jobb på grund av etiska skäl. De kan kanske inte längre känner att de kan stå bakom företagets affärsmetoder, arbetsmiljö, ledarskap eller andra faktorer som strider mot personliga värderingar eller övertygelser.Councious Quitting blir allt vanligare i takt med att medvetenheten kring sociala, miljömässiga och etiska frågor ökar.

Ylva Lindbergs avhopp blev snabbt en snackis i branschen och snart började mejlen strömma in.

– Det är så många som har hört av sig och sagt att de känner likadant! Att de balanserar och funderar. Vissa av dem är personer som jag verkligen inte trodde hade de här tankarna. Så man ser att det är viktigt att berätta när man lämnar för samvetets skull, andra behöver förstå att de inte är ensamma om sina tankar.

Så – vad händer nu?

– Jag läser universitetskurser i miljö och natur och funderar på var jag kan göra skillnad med den kunskap jag har.

För kreativ kommunikation har så klart en viktig roll i omställningen. Alla kan inte hoppa av…

– Vi behöver folk som faktiskt väljer att inte lägga sin kompetens i händerna på något som inte är positivt. Men vi behöver ju också människor som aktivt och intensivt försöker skapa förändring inifrån. Och då menar jag inte att jobba hårt med Naturskyddsföreningen samtidigt som byrån jobbar vidare med de stora oljebolagen. Då blir det bara en ursäkt, säger Ylva Lindberg och tillägger att om man bestämmer sig för att försöka påverka inifrån så måste man hitta likasinnade. Få med sig andra.

– Annars kommer man bara bränna ut sig.

Läs även

Annons