Inför det statliga alkoholmonopolet är vi alla lika. Så även Systembolagets vd Magdalena Gerger. Vill hon ha en flaska vin blir det till att ställa sig i kö som alla andra. Men visst blir det lite mer uppståndelse när det är vd som ber butikspersonalen om tips på dryck till en middag med vänner. Och man kan ju misstänka att det skvallras i fikarummet om vad hon lägger i påsen.
– Jag går gärna till butiken själv och jag funderar inte så mycket över om någon ser vad jag handlar. Det är roligt att dyka upp i butiker där jag inte brukar vara.
Att besöka Systembolagets butiker är inget ovanligt för Magdalena Gerger – varken som privatperson eller som vd. En av de första sakerna hon införde när hon blev vd för Systembolaget för elva år sedan, var butikspraktik. Inspirationen tog hon direkt från vännen och förebilden Ingvar Kamprad.
– När jag blev invald i Ikeas styrelse skickade han ut mig på praktik. Så jag har stått där i ett varuhus och packat upp batterier på hyllorna.
IDAG PRAKTISERAR MAGDALENA GERGER i någon av Systembolagets butiker cirka 15 halvdagar per år. Det gör även övrig kontorspersonal på regelbunden basis.
– Det är väldigt enkelt att säga att man vill ha en bra kultur, en värderingsstyrd verksamhet och ett gott ledarskap. Jag har verkligen försökt att rigga min roll för att det också ska bli så. Men då kan jag inte sitta på plan 7 och blicka ut över molnen. För att kunna ta rätt beslut måste jag leva som jag lär: vara lyhörd, delegera med omsorg och visa respekt för dem som hanterar kunderna. Det måste styra min och alla andra chefers sätt att arbeta och då är butikspraktiken ett bra verktyg.
Under den tid som Magdalena Gerger har styrt Systembolaget har kurvorna vänt kraftigt uppåt. Eftersom framgång inom alkoholmonopolet inte mäts i ökad försäljning talar vi om andra kurvor: Kunderna rankar Systembolaget som Sveriges bästa serviceföretag och förtroendet för bolaget är till och med högre än det för Svenska kyrkan och kungahuset. Dessutom når de allt högre när de anställda får svara på frågor kring kulturen och klimatet på sin arbetsplats. Systembolaget mäter detta i vad de kallar prestationskultur. Även under pandemin anser de anställda att den blir bättre.
– Jag har haft mycket tur, säger hon med glimten i ögat.
Men det verkar handla mer om strategi än om tur. Magdalena Gerger bestämde sig tidigt för att vägen framåt handlar om att göra svenskarna nöjda med servicen, och samhällsuppdraget att minska alkoholens skadeverkningar. För att lyckas med en förändring utåt, var det nödvändigt att vända sig inåt.
– Grunden är att vi alla ska känna något kring syftet och visionen. Där blir min roll som inspiratör kring visionen viktig. Men det är långt ifrån allt.
EN AV MAGDALENA GERGERS KÄPPHÄSTAR är ”kraften i 5 000”, även om de numer är närmare 6 000 anställda.
– Vår utgångspunkt är att alla anställda vill vara med och bidra om de får rätt förutsättningar. Därför delegerar vi ett väldigt stort ansvar ut till butikerna. De har stor frihet kring hur de når våra mål.
För att de anställda ska bli de bästa versionerna av sig själva, är toleransen för olikheter hög. Att människor inte är stöpta i samma form ses som en fördel och att stämningen skiljer sig mellan butiker en naturlig konsekvens.
– Det är extremt tydligt för mig att ett inkluderande förhållningssätt ger ett bättre resultat. Att peka med hela handen kan dämpa en hel arbetsgrupp. Skulle jag eller någon annan chef till exempel börja anmärka på att någon slarvar med uniformen blir det ett annat klimat. Men genom att förlösa individer kan vi lyfta grupper och få fram kraften i organisationen.
Hon exemplifierar med en anekdot från när hon praktiserade under julruschen. Butiken låg i ett köpcentrum och pandemin rasade som värst. Hon var väldigt spänd på att se hur butiken skulle hantera köerna.
– Det var kaos utanför en annan butik i samma centrum, men hos oss gick det smidigt. Den som var mest bekväm med uppgiften tog hand om kön, lättade upp stämningen och hjälpte kunderna att planera sina köp. Det häftiga är att det kom inifrån.
Bakom kulisserna finns en medveten strategi att satsa på kompetens och gott ledarskap. Att anställda och chefer har kunskap om rätt saker är avgörande för att lyckas.
MAGDALENA GERGER BÖRJADE sin karriär i London där hon bodde i drygt tio år. Efter flera chefsroller på stora internationella bolag gick flyttlasset tillbaka till Sverige och Stockholm. Efter några år som affärsområdeschef för färskvaror globalt, och nordisk marknadschef på Arla var hon redo för en position i toppen av ett bolag. Då dök vd-tjänsten på Systembolaget upp.
– Jag kommer från en kommersiell värld där mer alltid är bättre. Men min roll på Arla som ju ägs av 10 000 bönder, blev lite av en ögonöppnare för att det kan finnas flera perspektiv på vad som är en framgång. Det är ännu tydligare på Systembolaget. Hos oss är mer inte bättre.
Några år innan hon tillträdde tjänsten som vd gick Systembolaget igenom en allvarlig kris. Leverantörer hade mutat butikschefer. Härvan avgjordes i flera rättegångar och 78 anställda fick sparken.
– När jag kom in var det ett välskött bolag igen, jag såg stor potential och kände att jag kunde tillföra något. Jag var samtidigt medveten om att rollen skulle innebära att jag blev en offentlig person. Att jag leder en verksamhet som alla har åsikter om blir jag påmind om nästan varje dag.
Det är så klart en balansakt att med ensamrätt sälja en produkt som de flesta vill ha, de flesta kan hantera, men som vissa missbrukar och som leder både till stora samhällskostnader och ett stort lidande. Att hitta skärningspunkten mellan frihet och förmynderi är något som måste uppfinnas varje dag.
– Så länge gemene man känner att vi står på deras sida utan någon dold agenda och har en god grundservice kan jag inte se att monopolet hotas. Ett solidariskt grepp kring denna riskfyllda produkt gagnar landet. Men vi måste hänga med. Det går inte att säga nej till e-handel, till exempel. Frågan om gårdsförsäljning finns det också sprängstoff i. Det är bra att utredningen ska definiera vad en gård är då många av de mindre producenterna ligger i storstäder – en sprittillverkare i innerstan är ju inte en gård.
Arbetet med att minska drickandet och problemen som alkohol kan leda till är en viktig dimension av Magdalena Gergers roll. Systembolaget driver bland annat initiativet Barndom utan baksmälla tillsammans med flera barnrättsorganisationer. Under pandemin har man ökat insatserna där, bland annat med en alternativ jul. Man driver även dotterbolaget IQ-initiativet som verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. I butikerna sker också detta arbete på daglig basis. Med 6 000 anställda finns det rimligtvis också ett stort antal personer inom den egna verksamheten som har alkoholproblem.
– Vi är en arbetsplats där de riskerna är högre än genomsnittet. Våra anställda plockar flaskor och går på provningar i jobbet vilket hela tiden ger en närhet till alkohol. Vår grundinställning är att hälsan ska bli bättre av att jobba hos oss och därför lägger vi stora resurser på att upptäcka och hjälpa medarbetare som har problem. Det handlar bland annat om att chefer inte får vara rädda att ta i frågan. Jag skulle vilja säga att vårt arbete mot alkoholmissbruk bland de anställda ligger över medel. Men det är klart att vi inte alltid lyckas.
Har du någon personlig erfarenhet av att möta alkoholproblem?
– Inte på jättenära håll, men som många andra har jag sett nära vänner brottas med det här och vänners föräldrar. Trots att jag har det jobb jag har, så har personer kunnat dölja det för mig.
Har du agerat?
– Det är på många sätt lättare att göra det i chefsrollen, tycker jag. När det blir personligt blir det svårare. Men jag har gripit in. Frågan är om jag hade vågat göra det om jag inte var så van vid frågan genom mitt arbete.
Redaktionens tillägg: I veckan meddelade Magdalena Gerger att hon våren 2022 tänker lämna Systembolaget. I ett pressmeddelande säger hon:
– Systembolaget är ett fantastiskt företag och det är ett privilegium att få arbeta med så kompetenta, ansvarsfulla och engagerade kollegor. Systembolagets samhällsfunktion och syfte att minska alkoholens skador är viktig, inte minst i den nuvarande kris som pandemin medför. Det är alltjämt ett för Sverige centralt uppdrag som vilar i bolagets händer.
Styrelsens arbete med att rekrytera en ny vd har inletts.
Fakta om Magdalena Gerger
Familj: Man och två vuxna barn.
Bor: Danderyd.
Okänd talang: ”Jag är väldigt intresserad av att fotografera med systemkamera.”
Läser: Det blir mycket biografier. Senaste var Barack Obamas.
Alkoholhaltig och alkoholfri dryck du föredrar: ”En god ale eller en god äppelmust väljer jag då.”
Lärt dig den hårda vägen: ”Att relationer ofta är det viktigaste i arbetslivet. På en av mina tidigare arbetsplatser satsade jag allt krut på arbetsuppgifterna medan andra skapade relationer. När bolaget sedan blev uppköpt hade jag inte tillräckligt med goda kontakter.”
Karriärdevis: ”Jag förbereder mig för det värsta men hoppas på det bästa.”
Text: Per Cornell