Nu kan Strängnäs fira framgången

Sedd av 73

Med nya arbetsformer och enträget jobb har Strängnäs kommun nästintill halverat försörjningsstödet bland sina invånare. För cheferna blev det viktigt att tacka alla.

Senast ändrad 09:52, 7 Apr 2017
1 av 2 Foto: Stina Loman.
Kommunens samarbete med bland annat Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan blev en framgång för att spara pengar.
2 av 2 Foto: Stina Loman.
Cheferna Ulrica Runemar och Karin Svensson ville fira att fler fått jobb, och uppmärksamma personalen. "Jag var trött på att det oftast är jag och Karin som får beröm", säger Ulrica Runemar.

På en mörkgrå entrématta ligger hundratals små glittriga stjärnor utspridda. Bord står uppställda intill väggarna i foajén och det läggs upp persisk mat på fat. Längre in i lokalen hörs ett sorl av förväntansfulla röster. Snart kommer gästerna.

Vi är i Jobbtorgs lokaler mitt i centrala Strängnäs. Det är måndagsförmiddag och i dag hålls äntligen den stora festen för personal, chefer och samarbetsparters. Men innan vi ger oss in i festligheterna backar vi bandet till 2012.

Då hade 500 hushåll i kommunen försörjningsstöd, totalt blev det en kostnad på 40 miljoner årligen. Någonting behövde göras, tyckte kommunen, och startade en utredning om en ny arbetsmarknadsstrategi.

Två år senare klubbades en tuff handlingsplan: på fyra år skulle försörjningsstödet halveras genom att fler skulle ut i jobb. I samband med det bildades enheten Jobbtorg på individ- och familjeomsorgen. Här arbetar socialsekreterare för ekonomiskt bistånd, jobbcoacher och budget- och skuldrådgivare tätt tillsammans med bland annat Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Ulrica Runemar har lång erfarenhet av att jobba inom socialtjänsten. När hon klev in som sektionschef på Jobbtorg blev hennes första uppgift att få igång den nya organisationen, och Ulrica visste precis hur hon ville ha det.

– Jag har varit chef länge och har aldrig varit förtjust i köp- och sälj­organisationer. Det passar inte i socialt arbete. Därför var jag envis med att vi skulle utforma organisationen utifrån team. Det kanske är ett rätt okonventionellt sätt att arbeta, eftersom utförare och myndigheter vanligtvis samlas var för sig, men jag gillar att tänka nytt. Och det var en fördel att få vara med och påverka organisationen från start, säger hon.

På Jobbtorg finns fem team med cirka åtta personer i varje. I teamen jobbar socialsekreterare och jobbcoacher tillsammans. De träffas varje vecka utifrån personens behov. Regelbundet träffar de bland annat Arbetsförmedling och Försäkringskassan.

Att jobba utifrån team skulle så småningom visa sig vara en framgångsfaktor. Men till en början såg det riktigt mörkt ut. 2016, då Jobbtorg varit igång i två år, var inte siffrorna tillräckligt bra och ett nytt besparingskrav lades, denna gång ännu tuffare.

Men plötsligt började Jobbtorgs arbete ge resultat. Utan att ha gjort några större förändringar såg Ulrica Runemar och hennes kollega Karin Svensson, enhetschef för jobbcoacherna på Jobbtorg, förändringen ske.  

– Redan 2016 gick vi i mål och landade under budget. Från 2012 till 2016 minskade vi utgifterna med totalt 15 miljoner. Vilket var mer än beräknat, målet var ju 20 miljoner till och med 2018, säger Karin Svensson.

Många har frågat vad de båda cheferna gjort för att kunna leverera resultaten så snabbt.

Själva är de övertygade om att teamen varit den största bidragande orsaken. 

– Ofta är det så att socialsekreterarna har väldigt mycket kunskap om just sitt ärende, men den kunskapen tenderar att försvinna när ärendet lämnas över till utföraren. Det undviker vi här, dels för att vi arbetar tillsammans i team men också för att vi sett till att personalen inte har för mycket på sina bord, säger Ulrica Runemar som är chef för drygt 30 medarbetare varav några är socialsekreterare.

– Det finns ingen genväg till att få en god standard på sina medarbetare. Det är viktigt att alla har en bra arbetsbelastning så att man känner sig delaktig.

Att jobba i mindre team har också gjort att personalen känt att de lättare kunnat påverka sitt arbete.

– Vi säger sällan nej till nya idéer som teamen vill utveckla, det kostar inget att testa, säger Karin Svensson och får medhåll av Ulrika:

– Det är lite anarkistiskt här, har man en idé får man prova den, säger hon.

Men det har inte bara varit en dans på rosor. När Jobbtorg skapades var det många som fick flytta ut ur kommunhusets lokaler och in i de nya, samtidigt som organisationen skulle sätta sig.

– Det var stora steg att ta för en del. Två olika världar skulle förenas med socialsekreterare och jobbcoacher. Därför har vi lagt ner mycket tid på att skapa en laganda, säger Ulrica Runemar. 

Det har även hållits interna utbildningar i bemötande. Det har resulterat i en bemötandekodex som sitter uppklistrade lite överallt i Jobbtorgs lokaler.

– Det är du som chef som sätter tonen för dina medarbetare, och framför allt är det du som rekryterar. Man får aldrig skylla ifrån sig ansvaret om stämningen på jobbet är dålig. Det är likadant i samverkan externt, det är viktigt att respektera allas forum där man inte bara kan ta utan också se till att alla är nöjda med vad de får.

Ulrica Runemar tittar på klockan. Om någon timme kommer gästerna. Kommunens socialchef ska hålla tal och även personer som fått jobb är inbjudna för att berätta om sin resa. Lokalen är pyntad med ballonger och girlanger och det ska bjudas på snittar. På väggarna rullar redan bildspel som berättar om resultaten.

– Det var när jag stod hemma i duschen som jag kom på att vi borde ha en ordentlig fest för att fira framgångarna. Jag vill inte att vi bara skulle bjuda på tårta. Dessutom var jag lite trött på att det oftast är jag och Karin som får beröm av våra chefer kring resultaten, jag vill att våra medarbetare ska få höra det direkt från dem, säger Ulrica Runemar.

Att ha fest var också ett sätt att tacka Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan för gott samarbete. 

– När man bygger ett hus blir man ju färdig. Men vi blir ju aldrig det, därför får vi passa på att fira när vi har flow. 

Karin Svensson håller med.

– Ofta får man som medarbetare höra om att det inte gått bra och att målen inte uppnåtts. Vi ville ändra på det, säger hon.

Karin hade en bakgrund som kommunikatör innan hon klev in på sin första chefspost och blev ansvarig för 15 medarbetare varav majoriteten är coacher. Hon hade tidigare jobbat i de flesta nämnderna i kommunen.

– Det är jättepositivt att jag och Ulrika har olika bakgrund. Min fördel är att jag har många kontakter och känner de olika förvaltningarna utan och innan. Samtidigt har Ulrica bred erfarenhet av socialförvaltningen, säger hon.

TEXT: STINA LOMAN

*Som medlem i Akademikerförbundet SSR kan du läsa hela Chefstidningen på nätet. Logga in ovan och bläddra i PDF:erna.

up 146